• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Bollnäs och Freluga, Bollnäs kommun, Gävleborgs län. Vattnet hos vattenbolaget HelsingeVatten är otjänligt. Boenden i området uppmanas att koka vattnet före förtäring. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Gävleborg.

I klippet berättar SVT:s reporter om hur åklagaren menar att rektorn har flyttat runt 13 miljoner till sina egna företag. Foto: SVT

Nytt åtal mot Römosseskolornas tidigare rektor: Ska ha lurat till sig 13 skattemiljoner

Uppdaterad
Publicerad

Den man som varit skolchef och rektor på Römosseskolorna i Göteborg åtalas nu för att ha flyttat 13 miljoner kronor av skolornas pengar till sina egna företag – med hjälp av bluffakturor.

Stora summor ska sedan ha skickats vidare till Somalia. Nu åtalas han för grov förskingring och grovt bokföringsbrott.

Hur menar åklagaren att mannen har gått till väga? I klippet ovan reder SVT:s reporter ut det.

Mannen är en tidigare riksdagsman för Moderaterna och var utsedd av Römosseskolornas ägare att ansvara för verksamhetens pengar. Enligt Ekobrottsmyndigheten ska han istället ha skickat bluffakturor mellan skolan och sina egna två företag – och sen fört pengar vidare utomlands.

– Det är 13 miljoner kronor i kommunala bidrag tänkt till skolverksamhet som försvunnit till annat, säger åklagaren Henric Fagher till SVT.

Pengarna ska ha gått till organisationer och ett politiskt parti i Somalia men chefsåklagaren har inte kunnat bevisa vilken typ av organisationer det handlar om.

Det är andra gången den här hösten som mannen åtalas för ekonomisk brottslighet. I slutet av september åtalades han för grovt bokföringsbrott.

Römosseskolorna är friskolor med muslimsk inriktning. Förra veckan beslutade Skolinspektionen att stänga skolorna.

SVT har sökt den tidigare rektorn och hans advokat. Mannen nekar till brott.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.