Marcus Bergman, vd för Galantus. Foto: SVT

Så kan framtidens textilbransch se ut

Uppdaterad
Publicerad

Ingenjörer som vågar utveckla och göra affärer av nya textilmaterial. Och kläder som sys upp efter beställning. Så kan framtidens textilbransch se ut i Borås.

Marcus Bergman jobbar med hållbarhetsfrågor, men har en lång bakgrund inom textilbranschen. På onsdagen när arbetsförmedlingen presenterade sin arbetsmarknadsprognos i Textile Fashion Center i Borås föreläste han om vilka utmaningar som textilbranschen står inför. För 2050, menar han, kommer förutsättningarna för branschen att se helt annorlunda ut.

– Då kommer världens behov av textilier att vara tre gånger så stort, säger han.

Krävs nya material

Idag är en stor del av all textil bomull eller polyester. Marcus Bergman menar att man måste tänka nytt för framtiden. Bomull kräver till exempel stora mängder vatten för att odla och polyester tillverkas av olja.

– Vi behöver alltså helt nya textila fibrer för att täcka framtidens behov, säger han.

För textilstaden Borås innebar tekokrisen på 60- och 70-talet en stor omställning. Företag försvann och tiotusentals arbetare förlorade jobbet. Men arvet från textilstaden lever vidare. Idag är Borås ett centrum för design och forskning på nya textilmaterial. Något som, enligt Marcus Bergman, blir allt viktigare framöver. För att tillverka framtidens material krävs ingenjörer som både vågar utveckla nya material och kommersialisera dem.

– Det krävs att man vågar ta risker för det är ny teknik som behöver prövas på marknaden.

Öppnar för lokal produktion

Marcus Bergman ser också ett behov att av utveckla nya affärsmodeller. Till exempel att kläder tillverkas först efter att de beställts på nätet.

– Det öppnar upp för lokal produktion. Och då behövs det återigen personer som kan sy och sticka.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.