Andra ronden är i gång i den stora rättegången om misstänkta ekobrott på Saab Automobile. När krisen tilltog på våren 2011 blev 30,9 miljoner kronor – ett förskott för leveranser till Ukraina – en välkommen påfyllning i Saabs kassakista.
Enligt chefsåklagare Olof Sahlgren handlade det dock om två luftfakturor, med syfte att dölja att pengarna sannolikt kom från den omstridde ryske finansmannen Vladimir Antonov.
Först ut att höras under tisdagen var Jan-Åke Jonsson som jobbade med importfrågor för både Saab och General motors i tio år innan han blev vd. I sitt anförande innan förhöret la han tid på att förklara hur det fungerar när Saab upprättar avtal med importörer och återförsäljare.
Jan-Åke Jonsson pratade gärna om hur rutiner och liknande såg ut, men när åklagaren började trycka på detaljer blev svaren kortare eller mer svävande. Han återkom till att det var sex år sedan händelserna och att han omöjligt kan ha koll på alla avtal.
– Hade du skyldighet att ha kontroll på vilka pengar som flöt in, frågade åklagaren Olof Sahlgren.
– Jag hade en mycket kompetent organisation som jag litade på till hundra procent. Om inte de reagerade så fanns det ingen anledning för mig att ifrågasätta, sa Jan-Åke Jonsson.
Åklagaren: Avviker de här avtalen?
– Jag ska inte påstå att det var min analys. Det som är avvikande från många avtal är att det finns en förskottsbetalning. Så var det inte alltid, men det förekom. När jag signerade vill jag inte minnas att jag hade några särskilda protester, sa Jan-Åke Jonsson.
Läs mer: Tårtkalaset mitt under Saab-krisen
Åklagarsidan lyfte fram sin teori att det avtalet var en konstruktion för att få in finansiering för att betala en skuld till GM för leverans av bilmodellen 9-4X. Det var inget Jan-Åke Jonsson ville känna sig vid.
– Jag kan inte kommentera detta så här långt efteråt. Saab hade en kassa, dit kom allt in och därifrån betalades allt ut.
Åklagaren: Var det här ett sätt att kringgå restriktionerna mot Vladimir Antonov?
– Det är din tolkning, så skulle jag aldrig bete mig, sa Jan-Åke Jonsson.
Senare under onsdagen ska den före detta styrelseordföranden Victor Muller höras.
Antonovs medverkan enligt avtal
Under eftermiddagens förhandlingar hördes för första gången personer utanför Saabledningen, bland annat den kvinna som tidigare var bolagsjurist. Enligt henne var det tydligt att Dukelevel var en del av den så kallade Antonov-sfären.
– Han kunde inte investera i Saab, detta var dock inte en investering utan en uppbyggnad av en återförsäljare. Detta var fullt möjligt enligt EIB-avtalet, säger den tidigare bolagsjuristen i förhör.
EIB-avtalet begränsade Antonovs åtaganden i just Saab.