Förutom Trafikverkets utgifter redovisar Göteborgs kommun en kostnad på 31,8 miljoner kronor till och med 2016.
– Vår roll handlar främst om att samordna arbetet i staden, och att samverka med Trafikverket och Västtrafik, säger Peter Wannding, kommunikationsansvarig för Västlänken i staden.
Kommunen har valt att enbart redovisa personalkostnader, inte kostnader för till exempel detaljplaner som nu måste ändras inför tunnelbygget.
– Det jobbet ingår i det löpande arbetet med stadsutveckling, säger Peter Wannding.
Torsdag innan midsommar var en viktig dag för projektet. Då fick samtliga privatpersoner och föreningar som överklagat bygget av Västlänken avslag av regeringen.
– Det var en milstolpe. Nu har Järnvägsplanen vunnit laga kraft, säger Bo Larsson, projektchef för Västlänken.
LÄS MER: Regeringen avslår överklaganden om Västlänken
Nu återstår att se vad Mark- och miljödomstolen har att erinra om bullernivåer och grundvattennivåer. Huvudförhandlingen är planerad att hållas under oktober 2017. Men detta är inget som bekymrar projektchefen.
– Nu lunkar vi på fram till byggstart runt årskiftet, säger Bo Larsson.
Ska kosta 20 miljarder
Upphandlingen av byggnationen av tunnelbygget är i gång och att detta nu görs i en högkonjunktur kommer med all säkerhet att påverka kostnaderna.
– I dagsläget har vi inte sett det, men det är lite för tidigt att säga definitivt, säger Bo Larsson.
20 miljarder ska bygget kosta – till 2009 års prisnivå. Summan ska indexuppräknas, oklart med hur mycket. Järnvägsindex ligger på 3,5 procent per år.
– Vi får inte full kompensation det vet jag men vi har ju en reserv på 2,3 miljarder i budgeten som vi kan ta till, säger Bo Larsson.