Sigurd Vedal, vd och ägare av en kritiserad dejtingsajt. Foto: Privat

Vd:n svarar på kritiken mot kontroversiell dejtingsajt: ”Inget olagligt”

Publicerad

Vd:n och ägaren av den hårt kritiserade dejtingsajten Rich meet beautiful, den norske entreprenören Sigurd Vedal, förstår att folk upplever sidan som kontroversiell.
– Men det finns inget olagligt med det här, säger han till SVT.

”Noll kronor i studielån? Dejta en sugar daddy”. Reklamkampanjen för den aktuella dejtingsajten väckte under förra veckan stor ilska bland studenter på Chalmers tekniska högskola i Göteborg. Flera studenter har kallat kampanjen för sexistisk och anmält den till Reklamombudsmannen.

På tisdagen kunde SVT Nyheter Väst dessutom berätta att studentkåren förbereder en polisanmälan.

LÄS MER: Chalmers studentkår polisanmäler ”sexistisk” dejtingsajt

SVT Nyheter Väst ringde på tisdagen upp den norske entreprenören Sigurd Vedal, som står bakom sajten.

– Jag förstår att konceptet med den här typen av dejting är lite kontroversiellt. Det finansiella är ju en del av det här, men ”sugar babies” söker ju inte bara efter pengar utan även efter en man som är trevlig, charmerande och intelligent. Och samtidigt får de eventuellt möjligheten att leva en livsstil över det normala med en man – eller en kvinna – som har större medel att röra sig med.

Att kvinnliga unga studenter uppmuntras att inleda intima relationer med äldre rika män, ser du några problem med det?

– Nej, tvärtom, jag tycker det är vackert att folk hittar varandra. Man ska inte bli diskriminerad för att man har mycket pengar. Det finns inget som är olagligt med det här.

Men kan du förstå kritiken att det här kan jämställas med koppleri?

– För det första så är prostitution och koppleri inte något som har med sugar daddy- eller sugar baby-dejting att göra. Här snackar vi om en relation med de vanliga dejtingparametrarna, plus att vi i våra användarvillkor tydligt specificerat att det (köp av sexuella tjänster, reds. anm.) inte är tillåtet. Vi har också en påminnelse om detta i inloggningsfönstret och dessutom har vi ett administrativt team som arbetar specifikt med detta på våra dejtingsidor. Och så uppmuntrar vi folk att rapportera om de upptäcker något och då agerar vi hårt mot det.

Kommer ni fortsätta den här kampanjen på svenska universitet och högskolor?

– Vår intention är att vi har rätt att marknadsföra oss, och vi har en reklamkampanj som vi menar är könsneutral. Det är inte så att vi riktar oss mot yngre, vi har en 18-årsgräns på vår sajt. Vårt mål är att bli den största dejtingsajten i Sverige och jag tror vi klarar att bli det inom ett par år.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Kritik mot dejtingsajt

Mer i ämnet