AB Volvo redovisar ett resultat efter finansiella poster på 13 280 miljoner kronor för det första kvartalet i år. Det kan jämföras med resultatet på 7 727 miljoner kronor samma period året före.
– Vi har sett en god marknadssituation men vi ser också att de störningar vi haft i leveranskedjorna successivt har minskat. Vi är väldigt nöjda, det är ett starkt resultat, säger vd:n Martin Lundstedt till TT.
Orderingången minskade däremot till 45 884 lastbilar från 71 965 under samma period i fjol.
– Den ser mer dramatisk ut än den faktiskt är. Den huvudsakliga förklaringen är ett fortsatt lågt orderintag i Nordamerika då vi är utsålda 2019 och därför varit restriktiva att öppna orderböckerna. Det andra skälet är en viss nedgång i Europa på grund av höga jämförelsetal.
Även omsättningen ökar
Omsättningen steg med hela 20 procent till 107 208 miljoner där ökningen skedde främst i Nord- och Sydamerika. I Nordamerika ser bolaget en ökning med 48 procent, i Sydamerika 51 procent.
Analytiker hade i genomsnitt räknat med en vinst på 11 228 miljoner kronor, enligt Reuters sammanställning.
Beträffande konjunktursignaler och en vikande marknad, säger Martin Lundstedt:
– Sentimentet har förändrats från tydlig nedgång till korrigering och utplaning av konjunkturen. Vi ser till exempel en fortsatt god utveckling i Nordamerika. 2019 ser ut att bli ett bra och stabilt år.