-Försäljningen men framför allt lönsamheten och orderingången var sämre än väntat, säger Hampus Engellau, analytiker på Handelsbanken.
Det dåliga resultatet kan delvis förklaras av valutaeffekter, som påverkar negativt med 500 miljoner kronor.
-Men tittar man på den underliggande lönsamheten är den ändå 14 procent sämre än väntat.
Förklaringen är enligt Hampus Engellau den omfattande produktlanseringen som Volvo har gjort under året. Dubbla produktutbud har gjort att Volvo inte har tillräckligt med produktionskapacitet för att kunna leverera mer på kortare sikt. Kunder väljer då att avvakta eller gå till en konkurrent.
-Tittar man på orderingången och jämför med Mercedes och Scania på viktiga marknader som Europa, Nordamerika och Brasilien så är Volvo svagare.
Men han tror inte att Volvoledningen har magont över resultatet.
-Volvo ser inte det här på kvartalsnivå. Det handlar om att ha ett nytt konkurrenskraftigt produktutbud i Europa, och senare Nordamerika och även i Asien, när dessa marknader återhämtar sig de kommande åren. Då kanske Volvo kommer att göra bättre ifrån sig än andra, säger Hampus Engellau.
-Men kortsiktigt, sett till den kvartalshysterin vi ägnar oss åt, så är det ju en besvikelse.