Sedan starten 2012 har trädgårdsmässan i Umeå ökat varje år med undantag för förra årets mässa. Det var därför till stor glädje för arrangörerna när man efter årets mässa kunde redovisa en ökning på 1200 där sammanlagt nästan 8000 personer besökte trädgårdsmässan i helgen.
Enligt projektledare Kristin Olsson som tidigare berättat att hon sett en trend med ökad odlingsintresse tror hon att helgens succé grundar sig i en stor blandning av människor som besökt mässan.
– Jag tror att det är lite olika faktorer, vi har kört sedan 2012 och det tar ett par år innan etablering, nu vet alla att om det här. Sen är det en stor blandning av människor med mycket yngre och barnfamiljer och det är roligt. Det tror jag har att göra med att man vill odla för att äta.
Har satsat på marknadsföringen
Kristin Olsson berättar också att det är mycket folk som kommer från andra delar än Västerbotten. I år har man dessutom satsat lite extra på att marknadsföra mässan.
– Alla föreningar är viktiga med sin rådgivningsgata sen så har vi gjort en stark marknadsföring digitalt och där tror jag vi nått ut till många yngre.
Viktigast är trädgården
Totalt var besöksökningen nästan 18 procent i jämförelse med ifjol och trädgårdsmässans projektledare Kristin Olsson tycker att det är fantastiskt men det är inte det viktigaste menar hon.
– Vi är väldigt tacksamma men det är inte det viktigaste, det är att fokus på ska ligga på trädgården.