Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Vad är svårast med att klimatomställa? Och vad äter Björn när han ska välja vegetarisk kost? Hör honom om det i klippet ovan! Foto: SVT, Julia Hedlund

”Tänk om jag skulle flyga en gång, blir man en landsförrädare då?”

Uppdaterad
Publicerad

Idrottsparet Björn Ferry och Heidi Andersson har som mål att bli fossilfria år 2025 – och de har kommit en bra bit på vägen. De bygger ekohus, kör elbil och har inte tagit flyget på flera år.
– Tänk om jag skulle flyga en gång, blir man en landsförrädare då?, säger Björn Ferry.

För ungefär 1,5 år sedan hade tv-serien Storuman forever premiär där föredetta skidskytten Björn Ferry och armbryterskan Heidi Andersson ville få Storumanborna att bli mer klimatsmarta. Men det har hänt en del i kommunen sedan dess – Björn kommer cyklande och möter upp oss för en intervju:

– Det har blivit lite av en cykelboom här i Storuman. Man ser fler och fler som har lastcykel för att skjutsa barnen eller kunna handla med cykel, säger han.

Men Björn lägger till att de största förändringarna är att kommunen fått nio snabbladdare för elbilar och att man planerar en ombyggnad av järnvägsterminalen för att köra mer gods på järnväg.

”Svårt att vara profet på hemmaplan”

Heidi och Björn har som mål att bli fossilfria år 2025 och Björn säger att de är på god väg men att de stora samhällsförändringarna som måste till riskerar att dra ut på tiden. Men om de når målet 2027 ser han det ändå som en framgång. Paret har bland annat inte tagit flyget på flera år, de kör elbil, provar eldrivet för röjsågen, bygger ekohus och handlar second hand.

– Vi blev ganska less på tomater i år, det blev en bra skörd! Men när man jobbar mycket får man äta mycket, säger Björn och skrattar. 

Än så länge finns ingen planerad fortsättning på tv-serien Storuman forever. Men Björn tycker att mottagandet efter serien var starkare än han hade förväntat sig.

– Nästan dagligen hör folk av sig och det är uteslutande positivt. Men jag skulle tro att vi inspirerat mer i Sverige än i Storuman – det är svårt att vara profet på hemmaplan.

Men vad finns det för utmaningar med att ställa om till en mer klimatsmart livsstil? Och vad tycker sonen Dante om omställningarna? Hör Björn Ferry om det i klippet ovan!

SVT rapporterade · Försöker du bli mer klimatvänlig?

Välkommen! Skulle du klara av att köra mindre bil? Varför/varför inte? Hur gör du för att minska din påverkan på klimatet? Tyck gärna till här i vår chatt!
06.28
Nej, jag försöker inte längre vara klimatvänlig.
Anledningen är den mycket ensidiga debatten där fokus ligger på "känslor" och lösningar som har mycket små effekter (källsortera, kompostera, priset på matkassar, avveckla kärnkraft) istället för att fokusera på fakta och lösningar som får en mycket stor effekt (kraftigt bromsa befolkningsökningen, bygga ut kärnkraft).
Grunden till denna ensidiga debatt är miljörörelsens unkna flowerpower-syn att linssoppa, yoga och kärlek kan rädda planeten samt det faktum att rörelsen får allt för mycket utrymme i det offentliga rummet.
06.28
Har ingen bil sedan två år tillbaka, är ensamstående fyrabarnspappa bosatt i inlandet. Så utmaningen är att åka kollektivt till jobbet på annan ort, frakta sig på fritiden med kidsen, samt att handla och återvinna hushållssopor så gott det går.
Hej Mattias, låter som ett svårt pussel att få ihop och som vi gärna skulle vilja veta mer om, kontakta oss gärna på vasterbotten@svt.se
07.50
Har aldrig haft nån bil ,inte ens EU moped bil
07.50
Jag tror som " Totte " att befolkningsökningen är ett jättehot för klimatet. Men det finns väl inga politiker som törs ta i ämnet. Som pensionär har jag möjlighet att planera min bilkörning. Så därför brukar ja åka 1,gång i veckan till centralorten och göra alla mina ärenden. Sedan tror jag att det är mycket en fråga om ekonomi om man kör mycket i onödan. Annars tycker jag att jag varit klimatvänlig länge . Komposterat i 30 år och fått mycket bra planteringsjord på köpet.
Källsorterat har jag gjort lika länge. Problemet är att det är långt till återvinningsstationerna, Men det borde gå att göra någonting åt från kommunens håll, i stället för att minimera hellre utöka stationer.
08.53
Känner nog att jag skulle kunna unna mig lite "klimatovänlighet" om det skulle behövas. Har inte flugit på flera år, åker kollektivt eller går, är vegetarian, "använder upp" mina kläder framför att köpa nytt, bor litet. Så känns som jag har lite innestående "utsläppsrätter" om det skulle bli dags.
09.08
Frun och jag valde bort bilen för ca 4 år sen. I stället blir det cykel eller lokalbuss till jobbet oavsett årstid. Vi var med i en bilpool ett tag utifall att det behövdes för vissa transporter. Nu hyr bil vi när behovet dyker upp (ca 4-5 ggr per år). Kan t o m ta en taxi i yttersta nödfall (ca 2-3 ggr om året) om det kniper. Vårt sätt är hur som betydligt billigare, hälsosammare och klimatvänligare än att äga egen bil. Win-Win-Win! Samtidigt äter vi mindre kött, sopsorterar och köper mycket lokalproducerad mat. Såg för övrigt på nyheterna i morse om hur medelklassen i Los Angeles ska börja flyga till jobbet. De rikaste åker tydligen redan helikopter! Bara för att staden korkat igen av alla bilköer vid rusningstrafik! Så kan det gå...
09.27
Jag tänkte att jag skulle köpa en ny bil som är säkrare och har lägre bränsleförbrukning och släpper ut mindre avgaser än min gamla bil. Den nya bilen hade jag tänkt köra på HVO100 för att de lägre utsläppen skall bli klimatneutrala i jämförelse med vanlig diesel. Tyvärr är HVO100 dyrare än vanlig diesel, men något får jag offra för miljön.
Jag bor på landet/skogen där det inte finns någon kollektivtrafik, så jag är beroende av bilen. Min brevlåda finns t.ex. inte vid min tomt eller ens längs min väg som i tätorterna där de har asfalt på vägarna utan det brukar bli en rask promenad genom skogen på över en timme med hundarna bara för att hämta posten. Det får bli dagens motionspass så slipper jag lägga pengar på ett gym.
Bilen jag tänkt köpa är en dieselbil eftersom den drar mindre än motsvarande bensinversion och jag kan köra den på HVO100 som går att tanka på macken några mil bort. Etanol finns inte kvar på macken längre. Det finns ingen snöröjning på min skogsväg så 4-hjulsdrift är en självklarhet. Jag drar tungt släp efter bilen då och då när t.ex. vedförrådet skall fyllas på så då faller alla elbilar och elhybrider bort eftersom de flesta av dem knappt får dra ett släp över 1 ton.
Elnätet fram till mitt hus är ganska utslitet och undermåligt och strömavbrotten är många och nätägaren höjer nätavgiften hela tiden med hänvisning till att de skall modernisera sitt elnät. Jag antar att det är i städerna de moderniserar elnätet. Eftersom elnätet är så dåligt hit ut så skulle jag få låta bli att använda elvärmepumpen, spis, ugn, tvättmaskin, torktumlare och dammsugare när en elbil skall laddas här. En släkting har en elbil och säkringarna gick sönder när de försökte att ladda sin bil här när de var på besök. Vi kunde ju inte släcka ner hela huset bara för att ladda deras bil, så jag fick dra igång dieselgeneratorn för att ladda deras elbil. Mycket miljövänligt, eller?
Min nya bil som jag beställt och som är säkrare och drar mindre bränsle och har lägre utsläpp än min gamla bil är som sagt en dieselbil med förhöjd markfrigång och 4-hjulsdrift och eftersom jag köper en sån bil så skall jag bestraffas med skyhög fordonsskatt. Min nuvarande bil med högre utsläpp betalar jag ca 3500 kr/år för i skatt. Den nya bilen som har lägre utsläpp och drar mindre bränsle än den gamla bilen får en skatt på ca 8000 kr/år OM den registreras före årsskiftet. Efter årsskiftet blir skatten istället ca 13000 kr/år.
Om jag istället köper en elbil eller elhybrid så blir det knappt någon fordonsskatt men å andra sidan så kan jag inte komma hem till mitt hus på vintern med den och jag måste använda dieselgeneratorn för att ladda den. Det blir även fler rundor när vedförrådet skall fyllas på.
Jag kanske skulle köpa en gammal pickup som man kan frakta väldigt tunga stenar på istället så blir det inte heller så mycket i fordonsskatt. Att bilen då spyr ut enorma mängder avgaser och slukar enorma mängder bränsle spelar väl ingen roll för miljön?
11.35
Jag/vi åker lokalbuss så mycket som det går istället fö att köra bil. Vi önskar oss ett bättre ”busskort”. Ett månadskort som betaldas med autogiro, inte är personligt och ett lämpligt pris för två personer. . Vi är pensionärer.
12.25
På sommaren försöker jag köra på prem bensin och trampcykla då jag kan . kör rieju EU moped med katalysator på då jag ska köra långt 40-65 km t.ex enkel väg . den släpper ej ut oförbrända kolväten .max 71gram /km minus 10% = 55,18 gram /km max .kör på fosilfri 2-taktsolja . inga kväveoxider

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer