Se bilder från en olycka med aluminiumnitrat – och hör Daniel Haarala, enhetschef för brandskydd och farliga ämne, på räddningstjänsten, om situationen. Foto: SVT/arkiv

Dålig koll på lastbilar med farligt gods

Uppdaterad
Publicerad

Transporterna lastade med gaser, giftiga vätskor och frätande ämnen, transporteras längs vägarna i landet.

Men kunskapen hos myndigheter om hur många och vilket gods som transporteras är bristfällig.

– Vi kan gissa att det blivit mer, det är det enda, säger Daniel Haarala, på räddningstjänsten.

Det har inträffat flera olyckor med farligt gods genom åren. För drygt tio år sedan välte en lastbil med aluminiumnitrat som blandades med olja och omvandlades till sprängmedel i Skellefteå. Och för åtta år sedan välte en tankbil med 30 000 liter frätande svavelsyra på E4 mellan Umeå och Skellefteå.

Men det är mer än 13 år sedan man försökte kartlägga transporterna med farligt gods genom Västerbotten.

– Det känns som att det är läge att få de här uppgifterna uppdaterade för att vi ska kunna göra ett bra jobb och planera om det skulle hända något, säger Daniel Haarala, enhetschef för brandskydd och farliga ämnen.

Sekretess gör det svårt att samla in data

I dagsläget går det inte att sammanställa rikstäckande statistik om flöden av farligt gods i Sverige. Lokala studier görs men det finns ingen enhetlig bild nationellt.

Myndigheten Trafikanalys gjorde en förstudie på området för flera år sedan. Och den här har inte följts upp.

Henrik Petterson som var projektledare menar att det är sekretesslagstiftningen på området som skapar begränsningar när det gäller att samla in data, föra statistik och kartlägga. 

– Vi är fortfarande hänvisade till grova generaliseringar utifrån stickprovsdata från lastbilsundersökningar. Så tyvärr har vi inte kunnat gå vidare med förstudien säger statistikern Henrik Petterson.

Se bilder från olyckan med aluminiumnitrat och hör om dagens situation i videon ovanför.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.