Nya miljövänliga Vasafärjan tvingas köra på diesel – naturgasen är för dyr

Uppdaterad
Publicerad

Wasaline har marknadsfört Aurora Botnia som världens miljövänligaste färja som körs på naturgas. Men priserna på naturgas, LNG, har skjutit i höjden – nu tvingas rederiet köra färjan på betydligt mer diesel än vad man tänkt.

– Ska vi hålla trafiken igång måste vi tänka på de ekonomiska realiteterna, säger Peter Ståhlberg, vd Wasaline.

Aurora Botnia som trafikerar sträckan mellan Umeå och Vasa är en trevägshybrid och kan köras på el, naturgas och diesel. Under hösten 2021 fick färjan dra ner på farten för att bränslekostnaderna var för höga – men nu har läget blivit ännu värre.

– Priserna på naturgas har stigit och varit uppe på 180 euro/MWh jämfört med ett år sedan då det låg på 20 euro/MWh. Om vi bara kör på LNG skulle hela vår omsättning gå till bränsle, säger Peter Ståhlberg.

Hoppas på vändning

Om Wasaline skulle öka biljettpriserna för att klara kostnaderna skulle passagerarna betala sex gånger priset. Alternativet blir därför att köra färjan med mer diesel, men det är inget som är skrivet i sten enligt Ståhlberg.

– Det här är en prisstörning just nu. När det är fint väder kommer vi kunna köra på mer naturgas. Vintern har också ställt till det men isar som lagt sig tidigt.

I klippet hör du Peter Ståhlberg berätta mer.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.