Den nya färjan mellan Umeå och Vasa har slagit fraktrekord. Foto: SVT

Vasafärjan sänker farten för att bromsa skenande bränslekostnader

Publicerad

Den nya Vasafärjan Aurora Botnia skulle korta restiden mellan Umeå och Vasa. Men nu lättar färjan på gasen och drygt hälften av turerna kommer nu ta lika lång tid som med den tidigare färjan.

– Det är ju ett bakslag, säger Peter Ståhlberg, vd Wasaline.

Den nya Vasafärjan är snabbare än sin föregångare och har kapat restiden över Kvarken med 30 minuter. Från fyra till tre och en halv timme.

Förbrukar mindre

Men efter bara några månader med den nya färjan så sänker nu rederiet hastigheten för att hålla nere bränsleförbrukningen. Priserna på flytande naturgas har enligt rederiet fyrdubblats sedan i somras.

– Det är ju ett bakslag. Att sänka farten gör att vi kommer ner cirka 20 procent i energiförbrukning, säger Peter Ståhlberg, vd Wasaline.

Hälften av turerna påverkas

Det är drygt hälften av avgångarna som nu påverkas av de längre restiderna. De dagar i veckan med fyra avgångar påverkas inte.

– Det är avgångarna måndag, onsdag, fredag och söndag som påverkas, säger Ståhlberg.

Om eller när rederiet återgår till att köra samtliga turer över Kvarken på tre och en halv timme istället för fyra är fortsatt oklart menar Ståhlberg.

– Jag vet inte, men det blir inte den här vintern iallafall, säger han.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer