– Självklart är det tråkigt när trafikanter drabbas men vi håller våra åtaganden och utför rätt åtgärd i rätt tid, konstaterar Louise Dahlberg, enhetschef för underhåll vid Trafikverket Västerbotten. Foto: SVT

Trafikverket efter kritiken om EU-trailers som fastnar i vinterväglag: ”Vi gör det vi ska”

Uppdaterad
Publicerad

I samband med SVT nyheters rapportering om problemen kring EU-trailers har många hört av sig och lyft att även Trafikverket har ett ansvar i att sköta snöröjningen bättre.

– Vi gör det vi ska, svarar Louise Dahlberg som är enhetschef för underhåll vid Trafikverket i Västerbotten.

Det är Trafikverkets uppgift att halkbekämpa längs vägarna, att ploga, sanda och salta enligt gällande kriterier. E4 har högsta prioritet.

– Självklart är det tråkigt när trafikanter drabbas men vi håller våra åtaganden och utför rätt åtgärd i rätt tid, konstaterar Louise Dahlberg.

Hon framhåller att myndigheten har resurser tillgängliga dygnets alla timmar och att uppföljningarna visar att det arbete som ska göras – utförs, i rätt tid.

Inte samma krav

Andra som har hört av sig har undrat varför Sverige inte har samma krav som andra länder med vinterväglag, länder som till exempel Österrike och Norge. Enligt de som SVT Nyheter talat med är det inte helt enkelt att jämföra situationen mellan olika länder.

I till exempel delar av Norge finns krav på snökedjor men där finns också särskilda avåkningsplatser i anslutning till stora backar där dessa kan tas på och av för att lastbilen ska få bättre grepp.

Med snökedjor är hastigheten begränsad till ungefär 40 km/h. En del andra länder inom EU har också krav på snökedjor. I Sverige är det en rekommendation.

Snökedjor som fälls ut

Det finns också teknisk utrustning som kan eftermonteras på en lastbil så att snökedjor till exempel fälls ut för tillfället då det behövs. Men det är en utrustning som kostar ganska mycket pengar och ingenting som ett land inom EU kan kräva på grund av de regler som finns idag.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.