Det är Trafikverkets uppgift att halkbekämpa längs vägarna, att ploga, sanda och salta enligt gällande kriterier. E4 har högsta prioritet.
– Självklart är det tråkigt när trafikanter drabbas men vi håller våra åtaganden och utför rätt åtgärd i rätt tid, konstaterar Louise Dahlberg.
Hon framhåller att myndigheten har resurser tillgängliga dygnets alla timmar och att uppföljningarna visar att det arbete som ska göras – utförs, i rätt tid.
Inte samma krav
Andra som har hört av sig har undrat varför Sverige inte har samma krav som andra länder med vinterväglag, länder som till exempel Österrike och Norge. Enligt de som SVT Nyheter talat med är det inte helt enkelt att jämföra situationen mellan olika länder.
I till exempel delar av Norge finns krav på snökedjor men där finns också särskilda avåkningsplatser i anslutning till stora backar där dessa kan tas på och av för att lastbilen ska få bättre grepp.
Med snökedjor är hastigheten begränsad till ungefär 40 km/h. En del andra länder inom EU har också krav på snökedjor. I Sverige är det en rekommendation.
Snökedjor som fälls ut
Det finns också teknisk utrustning som kan eftermonteras på en lastbil så att snökedjor till exempel fälls ut för tillfället då det behövs. Men det är en utrustning som kostar ganska mycket pengar och ingenting som ett land inom EU kan kräva på grund av de regler som finns idag.