Arbetet har inneburit stora utmaningar, bland annat har det krävts utbyte av hjulmotorer och bussarna har ibland varit väldigt kalla. Under vintern 2019 rapporterade vi om busschauffören Carina som kände sig tvingad att köra med dubbla täckbyxor. Dessutom har underhållskostnaderna ökat väldigt mycket det senaste året. Beslutet togs under måndagseftermiddagen.
Avtalet med Hybricon löper till december 2022, men båda parter har kommit överens om att inleda förhandlingar för att se om avtalet kan sägas upp tidigare än planerat.
Lokaltrafiken i Umeå kommer istället att trafikeras med bussar som kör på fossilfritt drivmedel, HVO. Samtidigt beslutade Umeå kommunföretag att om möjligt och så snart som möjligt införa nattladdningsbara elbussar. Hur många och när de kan börja trafikera Ultra-trafiken är ännu oklart.
Umeå kommunföretag har även 25 elbussar från holländska VDL. De bussarna trafikerar Linje 1 och linje 8.