Foto: SVT

Efter bussproblemen – samarbete med Hybricon sägs upp

Uppdaterad
Publicerad

Nu väljer Umeå kommunföretag att avsluta samarbetet med elbusstillverkaren Hybricon. Arbetet med att ställa om lokaltrafiken till elbussar har kantats av problem, bland annat har det varit svårt att säkerställa snabbladdning i kyla och att det varit svårt att tillhandahålla reservdelar. Det har dessutom varit dyrt att säkerställa att bussarna går som de ska.

Arbetet har inneburit stora utmaningar, bland annat har det krävts utbyte av hjulmotorer och bussarna har ibland varit väldigt kalla. Under vintern 2019 rapporterade vi om busschauffören Carina som kände sig tvingad att köra med dubbla täckbyxor. Dessutom har underhållskostnaderna ökat väldigt mycket det senaste året. Beslutet togs under måndagseftermiddagen.

Avtalet med Hybricon löper till december 2022, men båda parter har kommit överens om att inleda förhandlingar för att se om avtalet kan sägas upp tidigare än planerat. 

Lokaltrafiken i Umeå kommer istället att trafikeras med bussar som kör på fossilfritt drivmedel, HVO. Samtidigt beslutade Umeå kommunföretag att om möjligt och så snart som möjligt införa nattladdningsbara elbussar. Hur många och när de kan börja trafikera Ultra-trafiken är ännu oklart.

Umeå kommunföretag har även 25 elbussar från holländska VDL. De bussarna trafikerar Linje 1 och linje 8.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.