När det första förslaget var ute på remiss för tre år sedan blev det till slut ingen sänkning av hastigheten från 90 till 80 på E4, det sköts på framtiden.
Innan det stod klart att sänkningen sköts på framtiden så hann både landshövding Magdalena Andersson och berörda kommunalråd rasa över förslaget om sänkt hastighet där mittseparering saknas – de vill istället att vägarna rustas upp.
Kritiska till sänkning
Nu har Trafikverket en ny remissomgång och berörda kommuner och andra myndigheter har nu fram till den 23 september på sig att tycka till om förslaget, som inte ser ut att tas emot med öppna armar denna gång heller.
– Vi ser hellre en utbyggnad och bredare vägar än sänkt hastighet, säger Åsa Ågren Wikström (M), vice ordförande i Regionala Utvecklingsnämnden, Region Västerbotten.
”Förslaget är förödande”
Patrik Nilsson (S) är kommunalråd i Robertsfors och det är där som merparten av sänkningarna på E4 föreslås, både sträckan Djäkneboda-Bygdeå samt Sikeå-Bureå.
– Vi är en pendlingskommun och förslaget är förödande, vi måste verka för att bygga ut. De sex milen mellan Sikeå och Bureå är ju den längsta på hela E4 som saknar mitträcke, säger Patrik Nilsson (S) kommunalråd, Robertsfors.
Vill rädda liv
Trafikverket menar att en sänkning från 90 till 80 kilometer i timmen minskar dödligheten med 40 procent vid en kollision. En mil kommer att ta 50 sekunder extra att köra, den tunga trafiken påverkas inte då den redan är begränsad till 80 kilometer i timmen. Beslut om det blir någon hastighetssänkning eller inte kommer att tas i slutet av oktober.
– Vi vill rädda liv och vår ambition är att sänka hastigheten redan i november. Det handlar om en tillfällig lösning som räddar liv till dess att mitträcke är på plats, säger Angelica Qarlsin, strategisk planerare, Trafikverket.
Utöver föreslagna sänkningarna på E4 så berörs även sträckor på E12, E45, 363, 531, 364 och 95.