Piloten Mats Johansson följde olycksplanet i luften innan kraschen. Foto: Privat

Han flög efter olycksplanet i tio minuter: ”Hörde hur de fick klartecken att hoppa”

Uppdaterad
Publicerad

Han lyfte två minuter efter olycksplanet och följde det i luften i mer än tio minuter.

På radion hörde han hur fallskärmshopparna fick klartecken att hoppa.

– Sedan blev allt tyst, några minuter senare fick jag uppdraget att söka efter ett haveri, säger piloten Mats Johansson, som flera gånger själv flugit planet som igår kraschade.

Klockan 13.33 på söndagen lyfte olycksplanet, ett sportplan av typen GippsAero GA8 Airvan från Umeå flygplats. Två minuter senare lyfte ett annat mindre plan från samma startbana.

– Vi ställde upp oss samtidigt på startbanan, först fick fallskärmshopparna klartecken att lyfta och två minuter senare vi, säger Mats Johansson som flyger för Umeå flygklubb.

Flygkraschen i Umeå

Följdes i luften i tio minuter

Just denna dag hade han en privatflygning inbokad men han har vid flera tillfällen flugit för fallskärmsklubben.

– Det där planet har jag flugit väldigt många gånger och jag känner hopparna väl.

De båda mindre planen flög efter varandra i drygt tio minuter.

– Sen vek vi av, de skulle mot Ström och vi skulle till ett annat håll. Det var fint flygväder och jag märkte inget konstigt alls, säger Mats Johansson.

Fick klartecken att hoppa

Via radiofrekvensen hörde han hur planet med fallskärmshoppare meddelade att de var redo att hoppa.

– Men då fick de väntläge, ett kommersiellt plan var på väg in för att landa så de fick ligga och vänta i cirka 10 minuter.

– En stund senare hörde jag att de hade kontakt med tornet och fick klartecken att hoppa. Efter det blev det tyst.

Passagerare såg vraket

Några minuter senare hade Mats Johansson själv kontakt med tornet som meddelade att de hade haft ett haveri.

– De bad mig flyga mot olycksplatsen för att leta efter planet, det kändes så absurt.

När han flög över Storsandskär såg plötsligt en av hans passagerare något vitt på marken.

– Vi hittade vraket och rapporterade exakt position, det låg i ett tallområde som var ganska kuperat så det var inte så lätt att se.

Uthoppen känsligt moment

Mats Johansson vill inte spekulera i vad som kan ha hänt. Men han säger att den här typen av plan är extra känsliga för bland annat viktförändringar.

– Just uthoppen är ett känsligt moment och händer något är planen inte byggda för att klara en sådan här störtdykning.

Sommaren är högsäsong för fallskärmshoppning och piloten på olycksplanet hade tidigare under lördagen genomfört två andra flygningar med fallskärmshoppare.

– Allt är så ofattbart och svårt att ta in, vi är många som fortfarande bara väntar på de ska landa igen, säger Mats Johansson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Flygkraschen i Umeå

Mer i ämnet