– Kör du på flytande biogas har du en reducering med 80 procent. Då har vi redan nått klimatmålet på 70 procent, säger Claes Westling på det finska statsägda företaget Gasum som bygger 25 stationer i Sverige.
Flytande biogas eller flytande naturgas skiljer sig från den komprimerade fordonsgas som bilister tankar idag. Gasen kyls ner till omkring –160 grader och tar då mindre plats i tanken. På en tank kommer en lastbil lika långt som med en dieselmotor.
Bygger fler stationer
Både Volvo och Scania har idag speciella lastbilsmodeller som går att köra på den flytande gasen, som kräver specialtankar. Än finns få tankstationer, i norra Sverige bara en enda i Östersund som öppnade i mitten av november.
– Vi kommer att bygga 50 stationer i Norden fram till 2020, 25 av dem kommer ligga i Sverige, säger Claes Westling på Gasum.
En station i Umeå planeras stå klar i januari, där ska kunder kunna tanka både flytande och komprimerad gas, alltså en station både för bilister och lastbilsförare. Senare under 2020 följer byggen i Kiruna, Luleå, Skellefteå och Sundsvall.
Biogasen fraktas från Norrbotten
Biogasen kommer att fraktas till Umeå med gasdriven lastbil från Gasums biogasanläggning i Torneå. Men det finns också planer på att bygga en biogasanläggning i Umeå. Avfall finns så det räcker, enligt Westling.
Finns det inte en risk att biogasen tar slut och kunderna måste tanka naturgas istället, som är fossil?
– Jag ser det inte som ett problem, det finns biogas att köpa på marknaden. I Norge finns ett överskott. Vi har säkrat våra stationer fram till 2021, säger Claes Westling.