Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör Victorien Anne från Frankrike som blev den första pilotstudenten någonsin som flög på utbildningen. Foto: Zanna Nordberg/SVT

Här lyfter eleverna i världens första elflygutbildning i Skellefteå

Uppdaterad
Publicerad

I Skellefteå finns den enda pilotutbildningen i världen för elflyg. Nu har de första eleverna börjat. Det har varit högt tryck på utbildningen – och redan under fjärde skoldagen fick studenterna sätta sig vid spakarna i flygplanet för första gången.

– Jag är väldigt taggad över att få göra min första flygning och jag är väldigt nyfiken på hur mycket tystare planet är jämfört med plan med bränslemotorer, säger Aki Häkkinen, pilotstudent från Finland.  

Flygutbildningen pågår under 20 månader och har ännu inte blivit berättigad av CSN, vilket betyder att studenterna inte har rätt till studiemedel för utbildningen.

Utbildningen kostar också ungefär en miljon kronor. Då ingår allt som behövs för att få sin pilotlicens.

Förutom att lära sig elflyg får eleverna även flyga bränsledrivna flygplan. Pilotlicensen som man får vid utbildningen är därför giltigt för både elflyg och vanliga bränsledrivna flygplan.

– Man får samma kommersiella flygcertifikat som på vilken annan skola som helst. Vi gör bara en ganska stor del av utbildningen i elflygplan för att minska utsläppen. Men elflygplanet fungerar likadant som vilket annat flygplan som helst, säger Johan Norberg, utbildningsansvarig vid Green flight academy. 

Inga svenska elever 

Det har varit ganska högt söktryck på utbildningen men trots det har skolan ännu inga elever från Sverige. Johan Norberg, utbildningsansvarig, hoppas att de snart kommer ha det och jobbar på att få utbildningen CSN-berättigad.  

– Vi jobbar på att bli ackrediterad av Yrkeshögskolan och vi hoppas att det är klart framåt vintern, säger han.  

Se elevernas första flygning i videon.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.