default_caption

Svidande kritik – nu talar Infront ut

Uppdaterad
Publicerad

I veckan bröt Umeå kommun avtalet med sponsorjägarna Infront. Nu sågar sponsorföretagets VD Umeå kommun och arbetet kring kulturhuvudstadsåret.

Sponsorföretaget har arbetat en längre tid med att dra in pengar till kulturhuvudstadsåret, men inte lyckats få in några pengar. Västerbottensnytt har haft kontakt med Infront, som i veckan fick sparken av Umeå kommun.

Talar ut

Nu förklarar Infront vad som hänt. I ett mejl skriver företagets VD Jan Dahlberg att man har haft kontakt med 180 företag och hälften av dem har visat intresse för ett fortsatt samarbete. Man har dock inte kunnat slutföra samarbetet -på grund av att kulturhuvudstadsbolaget i Umeå inte har kunnat leverera en färdig produkt.

Kort sagt kan man säga att Infront inte haft någon produkt att sälja, mer än att ”Umeå är kulturhuvudstad 2014 – vill du vara med?”

Dahlberg menar att kulturhuvudstadsbolaget saknat en marknadsplan.

Bjöd in företag

Han berättar också att man erbjöd sig att bjuda in ett 100-tal företag till ett seminarium med kommunrepresentanter, för att företagen skulle få en första kontakt och inblick i vad kulturhuvudstadsåret innebär.

Kommunen tackade dock nej till det med motiveringen att man ”bara vill träffa företag som man är nära att skriva avtal med”.

Vidare skriver Infront att tidigare kulturhuvudstäder erbjudit företag egen marknadsföring, till exempel rätt att sälja varor på en viss plats, synlighet och fribiljetter. För att ta del av detta måste företaget först bli en samarbetspartner med kulturhuvudstadsåret.

Men några liknande rättigheter har kommunen inte kunnat fixa fram.

Oklara besked

Infront har dessutom fått väldigt oklara besked när man ställt frågor till kommunen. Man har bland annat önskat en klar bild av vad som kommer att ske i andra kommuner än Umeå under 2014, men man har inte fått några tydliga svar, och dessutom olika besked från olika personer.

Slutligen berättar Infront att man under sitt arbete fått kännedom om att kommunen vänt sig till andra försäljningspartners, konkurrenter till Infront, trots att man haft ett avtal.

Går inte att sälja

Sammanfattningsvis kan man säga att Infront är kritisk till att det saknats tydliga projekt och en tydligt organstation. Nyckelpersoner har bytts ut flera gånger och vissa projekt har ändrat så mycket att slutprodukten inte har haft något med ursprungsidén att göra. Något som helt enkelt inte går att sälja till företag.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Misslyckat samarbete med Infront

Mer i ämnet