Isringhausen med 73 anställda i Umeå tillverkar stolarna som monteras i lastbilshytterna, och man har bara en enda kund, Volvo.
– I går kände vi oss lite tagna av beskedet, i dag känner vi att nu ska vi ta nya tag och fightas och visa hur bra vi är, säger Tony Ekström som är platschef på Isringhausen i Umeå.
Vill stanna i Umeå
I dagsläget vet man inte på Isringhausen hur flytten av hyttmonteringen påverkar verksamheten i Umeå, vare sig på lång eller kort sikt, men Tony Ekström ser ändå med tillförsikt på framtiden.
– Vi vet att vi har en bra verksamhet här, vi är effektiva och vi kan visa på det. Det är inte alldeles nödvändigt att vi ska flyttas, vi kan fortsätta leverera stolar från Umeå, Så ser jag på det, säger Tony Ekström.
Färre tvättsäckar
I tvätteriet hos Berendsen blir det färre overaller att tvätta när hyttmontringen läggs ner. Volvo är den överlägset största kunden. Tvättsäckarna med arbetskläder från Volvo kommer att minska med en fjärdedel och Platschefen Urban Johansson tror att det blir svårt att hitta nya industrikunder.
– Industrin minskar ju för varje dag som går i Norrland och vi måste ju försöka hitta helt andra kunder om vi ska kunna växa.
Risken med stora kunder
Att som underlevarantör eller serviceföretag ha en stor kund ger trygghet, men kan också vara en risk.
– Som underleverantör är man ju beroende av att det går bra för de företag man jobbar emot. Även Volvo är ju underleverantör till de åkerier runt om i världen som köper deras bilar.
Är det tufft för åkarna, får Volvo det tufft och vi får det tuffare. Som underleverantör är du långt ner på näringskedjan, säger Urban Johansson.
– Ofta är det ju så att det känns tryggt med en stor kund, men pengarna styr, och är vi inte konkurrenskraftiga hatr ingen av oss jobb, avslutarUrban Johansson, platschef på Isringhausen.