Napat Khiyapat undervisar ett par av sina 38 thai-elever i en källarlokal på Örjanskolan i Skelleftehamn.
– Jag måste åka runt i flera olika skolor, berättar hon.
Sparar restid
Men snart kan hennes elever stanna på sina skolor runt om i kommunen här hon undervisar via videolänk från en här lokalen på Sjungande Dalen i Skellefteå.
Betydligt effektivare, enligt Erik Lindblom, chef för Nykomsten:
– Om lärarna måste åka buss till Boliden och sedan tillbaka. Det kanske blir undervisning bara två timmar en dag.
Och modersmålslärarna är svåra att rekrytera, men eleverna blir allt fler på skolor runt om i kommunen.
– Men vi kan nå betydligt fler elever om vi hittar formerna och tekniken fungerar.
Kan undervisa i hela landet
Nyligen har även lagen för fjärrundervisning ändrats så att lärare och elev inte måste befinna sig i samma kommun. Till exempel Kramfors kände sig tidigare tvingade att bryta mot lagen för att klara den undervisning de är skyldiga att tillhandahålla.
Med planer på upp till fem studior med videolänk i Skellefteå kan man här snart erbjuda även andra fjärrundervisning.
– Jag tror på samarbete först och främst i Västerbotten men det kan bli större än så.
Napat Khiyapat tror att det kommer att gå bra med undervisning på distans. Men inte för alla barn.
– Om de är tillräckligt stora, säger hon.