Det är i facebook-gruppen Pendlargruppen Ö-vik – Umeå som uppretade tågresenärer har gått ihop för att anmäla Tågkompaniet till konsumentverket. Angela Nordlander är en av dem som har uppmanat gruppen medlemmar att ta sina klagomål till konsumentverket.
– Det är ju inget nytt problem i år. Det har pågått hela hösten. Jag tror att folk inte har anmält förrän nu för de hade inte samlat sig tidigare. Många trodde nog att det skulle bli bättre, men nu har det snarare eskalerat.
Under 2017 hade konsumentverket bara en enda anmälan om de inställda tågen. Nu har de fått in tio anmälningar på kort tid.
Dålig information
Redan i maj 2017 konstaterade konsumentverket att det finns stora brister i tåg- och bussbolagens konsumentinformation. Ingen av de granskade bolagen hade då tillräcklig information om vilka rättigheter deras kunder har och hur de ska gå till väga för att få ersättning.
Angela Nordlander känner igen sig. Hon försöker få ersättning för de uteblivna avgångarna och vill häva sitt månadskort. Men det var först i förra veckan som hon förstod att hur hon skulle gå till väga.
– De har ju aldrig någonsin informerat om att man har rätt att reklamera det här, konstaterar hon
Hon berättar att det också varit svårt att veta vem det är ska vända sig till då tågen är märkta som Norrtåg men bolaget som kör heter Tågkompaniet.
Konsumentverket om tågresor: Detta gäller
Enligt Philip Ivarsson, jurist på konsumentverket är det inte möjligt för tågbolag att hävda force majeure. Svåra väderomständigheter är med andra ord ingenting som diskvalificerar resenären från ersättning.
Han menar att tågbolaget är skyldigt att informera sina kunder om inställda eller försenade tåg. Bolagen är också skyldiga att informera sina kunder om vilka rättigheter de har. Exempelvis att de har rätt att reklamera ett köp eller begära ersättning. Informationen ska vara lätt tillgänglig även för personer med exempelvis funktionshinder.
Om tåget försenas mer än en timme så har resenären rätt till mat och dryck om det finns tillgängligt. I vissa fall kan resenären även begära hotellövernattning om situationen kräver det.
Den som vill ha ersättning för en försenad eller inställd resa ska i första hand vända sig till tågbolaget. Gärna skrifligen. Om man har betalat för månadskort eller årskort kan resenären också begära att avbyta det. För det krävs att det förekommit betydande fel i tjänsten.
Om tågbolaget inte svarar på förfrågan eller om man inte kommer överens med bolaget så kan kunden skicka in en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN).
Konsumentverket informerar om kundernas rättigheter via sin sajt Hallå konsument.
Källa: Konsumentverket