Foto: Presbild

Otydligt om ersättning – Tågkompaniet svarar på kritiken

Uppdaterad
Publicerad

Tågkompaniet har fått tio anmälningar till Konsumentverket på kort tid. Bolagets vd Mats Gustafsson säger till SVT att de inte klarar av att hantera alla kundärenden just nu.

Tågbolaget har fått hård kritik den senaste tiden, mängder av inställda tåg och bristfällig information till passagerarna hör till huvuddragen. Nu har en grupp pendlare som regelbundet reser till Umeå bestämt sig för att börja anmäla bolaget till Konsumentverket.

Tågkompaniets vd Mats Gustafsson vill inte kommentera anmälningarna innan Konsumentverket eventuellt har kontaktat dem. Men han tycker att situationen är olycklig.

– Det är väl trist at kunderna anser att de är i den situationen att de måste anmäla oss, det är ju tråkigt.

Svårt regelverk

Pendlare pekar bland annat på bristfällig information om ersättning för inställda resor. Mats Gustafsson hänvisar till att informationen finns på bolagets hemsida. Men han håller med om at det kan vara svårt att förstå den juridiska texten. Han menar at det är en avvägning mellan att vara tydlig och att samtidigt vara lätt att förstå.

– Det ska vara entydigt och någon nivå av formalia ska det vara. Men det ska också vara lättillgängligt. Men man måste nästan ha gått två år på juristlinjen bara för att förstå regelverket. Så det finns säkert en del att göra där, konstaterar Mats Gustafsson, vd på Tågkompaniet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.