Ardalan Shekarab civilminister klippte invigningsbandet på det nya statliga servicekontor i Sorsele på måndagen. Servicehuset har som mål att minska avståndet mellan staten och landsbygden. Tanken är att staten har samma skyldigheter att tillhandahålla service till en innevånare i storstäder som på en plats som Sorsele.
Shekarabi påpekade även att servicekontoren är viktiga för att öka tilliten till svenska staten och berättade om sina tankar att utöka servicekontorens verksamhet.
Viktigt att träffa riktiga människor
Maria Hemmingsson, tillförordnad generaldirektör för Försäkringskassan menar att det i en digitaliserad värld ibland är nödvändigt att träffa en riktig människa. Hon lyfte även fram de servicehandläggare som ska guida till olika statliga myndigheter: Försäkringskassan, Skatteverket, Arbetsförmedlingen och Pensionsmyndigheten.
Myndigheterna ska finnas tillgängliga för att svara på frågor, visa hur man hittar information hos myndigheterna och vara en mänsklig kontakt för myndigheternas kunder.