Centrumbrons läge är fixerat. Bron ska sträcka sej från Karlgård och kyrkogården på södra sidan älven till vattenverket på den norra. Men kostnaden för brobygget är svårare få ett grepp om.
50 miljoner...
– Som kommunalråd kan jag inte säga att bron kommer att kosta 50, 60 eller 70 miljoner, då vet ju entreprenörerna var de ska lägga sig vid upphandlingen, sa broförespråkaren Lorents Burman (S) vid en av socialdemokraterna anordnad debatt inför den rådgivande folkomröstningen den 25 maj.
...eller 400 miljoner
– Jag har talat med tjänstemän på byggnadskontoret som är inne på att prislappen nog kan bli 400 miljoner, genmälde bromotståndaren Håkan Lindh (FP).
Att beloppen varierar kan bero på att kostnadsberäkning saknas. I kommunens egen information om btrobygget saknas både beräknad kostnad och beräknad bredd på bron.
Älvsbackabron
Västerbottensnytt gör därför ett eget räkneexempel:
Den nya Älvsbackabron byggdes där Skellefteälven har ett av sina smalaste lägen genom stan. Kostnaden för den 130 meter långa och fyra meter breda gång och cykelbron blev 32 miljoner kronor. Kvadratmeterpris: 62 000 kronor.
Centrumbron
Centrumbron blir 400 meter lång och sannolikt 12 meter bred. Det innebär att den nya bron blir tre gånger så lång och tre gånger så bred som Älvsbackabron. Med samma kvadratmeterpris blir kostnaden nära 297 miljoner kronor. Men då är bärigheten fortfarande beräknad på cykelåkare inte på dubbelriktad trafik med bussar och bilar.
I kommunens budget finns 200 miljoner kronor avsatta för brobygget. Vad den siffran är grundad på är oklart, eftersom kommunen inte beställt någon projektering av bygget.
Gissningar
– Vi sitter alla här och gissar, det vore rimligt att begära att väljarna får veta kostnaden innan spaden sätts i jorden, sa Håkan Lindh (FP).
– Det är Håkan som gissar. Men jag vet att själva bron kommer att kosta 50, 60 eller 70 miljoner. Totalkostnaden blir 205 miljoner,
sa Lorents Burman (S).