1976 trädde den nuvarande terrängkörningslagen i kraft. Då fanns det runt 28 000 snöskotrar i Sverige. 2024 går den siffran enligt myndigheten trafikanalys upp till 377 000 snöskotrar.
2018 beslutade dåvarande regering att se över lagen och en omfattande utredning blev klar året därpå. Men någon lagändring blev det inte.
Polisen: ”Går åt ett håll”
Mycket har också hänt med skotrarna genom åren, bland annat har motorerna blivit mycket starkare.
– Det har gått åt ett håll. De som är duktiga kan köra obehindrat nästintill var som helst, säger poliskommissarie Mikael Abramsson i lokalpolisområde Södra Lappland.
Brotten har ökat
Anmälda brott i samband med snöskoter har ökat de senaste åren. 2014 anmäldes 5 brott i Västerbotten, 2022 var siffran 45.
– Vi försöker att vara ute så mycket vi kan, men det är gigantiska områden.
Speciellt körning i otillåtna områden är svårt att bötfälla, eftersom det sällan finns vittnen eller någon misstänkt.
Tveksam till ny lagstiftning
Både i Finland och Norge är reglerna kring snöskoterkörning betydligt hårdare, vilket medför att många skoterturister söker sig till Sverige.
Mikael Abramsson är osäker kring vad en ny lag skulle kunna leda till.
– Intressena kring skoterkörning är motstridiga. Men jag tror man vinner på att sköta det lite snyggare och inte lägger ut videos från när man kör skoter på stugtak exempelvis, säger han.
Om och när lagstiftningen kring terrängkörning ska ses över är oklart. Utredningen från 2018 bereds för närvarande av Regeringskansliet och vissa anpassningar i terrängkörningsförordningen har gjorts under 2018, men själva terrängkörningslagen är oförändrat.
SVT har sökt klimat- och miljöministern Romina Pourmokhtari (L) som valt att inte kommentera frågan.