Foto: Erik Iversen/SVT

Så ska Noliamässan i Umeå vända trenden efter besökstappet

Uppdaterad
Publicerad

Sist Noliamässan arrangerades i Umeå redovisade man ett tapp i besökssiffrorna. Enligt projektledarna är mässan i behov av förändring och inför årets mässa finns därför en del nyheter.

Förberedelserna inför mässan i Umeå är i full gång. Nytt för i år är bland annat ett entréband som gör att besökarna kan besöka mässan samtliga dagar. Men arrangörerna hoppas även kunna fånga upp nya besökare.

– Vi hoppas locka nya målgrupper och även de yngre besökarna, säger biträdande projektledare Anna Wikman.

Enligt henne är det många i den yngre målgruppen som till exempel bygger hus och då vill mässan kunna erbjuda något för de besökarna.

– Vi har ju också under några års tid haft ett familjefokus där vi försöker hitta på mer för barnfamiljer och underlätta besöket för dem med bland annat barnpassning och andra aktiviteter, säger Anna Wikman

Näthandel konkurrerar

Samtidigt så har besöksmässornas vara eller icke vara förändrats säger Wikman. En konkurrent är den ökande handeln på internet.

– Vi vet att det pågår förändringar i mäss-branschen och om man tittar på besöksmässor finns det inte så många kvar. Stora Nolia är lite som en urmässa när det gäller besöksmässor och vi finns fortfarande, säger Wikman.

Hör mer om nyheterna inför årets Stora Nolia i klippet ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.