Skarp kritik mot iskalla bussar i Västerbotten: ”Vi hade bara sju grader”

Uppdaterad
Publicerad

Flera resenärer har fått åka med kalla bussar i länet den senaste tiden. När Philip Lidén i Norsjö skulle åka till gymnasieskolan i Lycksele var det endast sju plusgrader inne i bussen.

– Det var fruktansvärt kallt. Jag hade på mig täckbyxor, jacka, mössa och vantar. När det är 32 minusgrader ute måste det vara varmare bussar, säger han.

Det är fler som klagat på att det är för dålig värme i bussarna. Just linjen som Filip Lidén åkte mellan Norsjö och Lycksele körs utav Skellefteå buss.

– Det var mycket olyckligt och den här linjen skulle ha ställts in den dagen då vi hade problem med den bussen, men chauffören gjorde bedömningen att det var bättre att folk fick åka och komma fram istället för att ställa in, säger Marie Larsson som är vd för Skellefteå buss.

Problem på bussar som trafikerar E4

Också Transdev som trafikerar E4:an har fått klagomål om kalla och bristfälliga bussar.

 – Vi är medvetna om problemen men det gäller 2 av våra 25 bussar som går längs E4. Värmarna har gått sönder och vi har haft svårt att få fram reservdelarm, säger Eva Tiseus, är marknads- och kommunikationschef på Transdev.

Hon beklagar besväret för passagerarna och säger att de hoppas att snart få ordning på värmeaggregaten.

Riskerar böter om det är för kallt

Det är Länstrafiken som är ansvariga och som upphandlat de olika busslinjerna hos olika bussbolag.

– Vi har nåtts av klagomålen och vi har också stött på hos bussbolagen. Så här ska det inte vara och i deras avtal står det angivet att bussarna ska hålla minst 18 plusgrader – annars kan de drabbas av vite, säger Harriet Söder som är vd på Länstrafiken.

Hon fortsätter:

– Det är inte meningen att folk ska sitta och frysa under färden, säger hon.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.