Arkivbild. Efter låga publiksiffror ser klubben nu ett positivt trendbrott. Foto: SVT

Skellefteå AIK: Jobbar ständigt med publikfrågan

På isen har Skellefteå AIK efter förlust i premiären ryckt upp sig. Men på läktaren har man haft desto större problem. Nu satsar klubben på att vända de negativa publiksiffrorna.

Förra årets publiksnitt för Skellefteå AIK blev ingen rolig läsning, det började starkt med en utsåld arena i premiären mot Luleå men sen dalade det. Publiksnittet för fjolårssäsongen låg på 4686 och när föreningen gick igenom sin ekonomi efter brakförlusten på 17 miljoner lyftes de sportsliga framgångarna fram som en av anledningarna till publiktappet.

Sedan dess har klubben jobbat intensivt med att vända trenden och inledningsvis har det gått sådär. 4203 i premiären mot Färjestad följdes upp av 4317 mot Växjö. I den senaste hemmamatchen mot HV71 hade sponsorer köpt alla biljetter och delade ut dessa gratis och då blev det mer publik. Alla kom inte men det var nära 5801 som är fullsatt.

– Jämfört med föregående säsong har det ökat men sen vill vi självklart ha mer på läktaren. Trendbrottet är att det har ökat, säger Håkan Billing, Marknad- och försäljningschef på Skellefteå AIK.

Publiktappet – ett generellt problem i SHL

Enligt Billing är det en ständig utmaning att lyckas få publik till matcherna och det är en fråga klubben ständigt jobbar med. Att Skellefteå också kämpar med detta är inget som gör klubben unik.

– Vi vill att ligan ska vara en publikfest överallt och det är klart att det inte är bra att det är mindre folk. Sen så jobbar alla stenhårt att få folk till arenor, säger Billing och fortsätter:

– Det är inget Skellefteåfenomen, det är ett generellt problem som drabbar alla lag i SHL som det ser ut nu. Det är klart att sportslig framgång har påverkat och för oss handlar det om att skapa positiv stämning. Det som påverkar är människors livssituation, allas kalendrar är välfyllda, berättar han och menar att sportutbudet också har blivit mycket större och att mycket sport går att se i telefonen, surfplattan, datorn och tv:n vilket i sin tur skapat en större konkurrens.

Hoppas nå upp till 5000

Att dela ut gratisbiljetter gör klubben sedan tre år tillbaka. Det gör man för att vid en match varje säsong väcka ett intresse för livehockeyn tidigt.

I dagsläget har klubben inga exakt siffror på hur många biljetter som sålts till lördagens match mot Malmö. Men enligt klubbens biljett- och bokningsansvarig, Charlott Landstedt Sjöö, finns ett intresse för matchen och man hoppas att det åtminstone når upp till 5000 åskådare.

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer