Enligt den långtidsutredning som nyligen lämnades till regeringen, skulle 200 elever på en skola för årskurs 1-5 och 400 elever på en skola för årskurs 6-9 skulle vara ”optimal” skolstorlek ur ekonomisk synvinkel. Men i många små kommuner där det är långa avstånd och få elever är det svårt att ha så stora skolor.
– Det är så dumt att klockorna stannar och det är en typisk pappersprodukt, säger Nicke Grahn, vice ordförande i kultur- och utbildningsnämnden i Dorotea om utredningen.
Större studiero
Han menar att det är betydligt större studiero i de små skolorna och det är vad eleverna behöver för att få de kunskaper de har rätt till.
Terese Bengars verksamhetschef i organisationen Hela Sverige ska leva, är inte heller övertygad om att större alltid är bättre.
– Idag finns det de som tar sin universitetsexamen på distans och det finns andra sätt att kunna lära. Självklart behöver vi människor omkring oss, men frågan är om större skolor ger bättre resultat, säger Bengard.
”Skönt med liten skola”
På högstadiet i Åsele går idag 193 elever och i Dorotea är de bara 97, en av dem är Cornelia Vesterlund som går i nian på Strandskolan.
– Det är skönt att gå på en liten skola. Alla är kompisar med alla och det är en mysig miljö.
För att kommunerna ska få en effektiv organisation av grundskolorna, kräver det enligt utredningen, ett befolkningsunderlag på ca 10 000 invånare. Vilket i sin tur skulle innebära att bara tre av Västerbottens 15 kommuner är tillräckligt stora, Umeå, Skellefteå och Lycksele.
Krävs bättre samarbete
Utredarna föreslår att kommunerna ska samarbeta bättre för att möta de ekonomiska utmaningarna framöver och att små kommuner ska diskutera sammanslagningar. Men enligt Nicke Grahn skulle inte kommunsammanslagningar vara någon bra lösning för skolan i Dorotea, eftersom det skulle innebära långa och vissa fall ännu längre resor för många skolbarn.
– Man kan inte åka hur långt som helst. Den del av Dorotea som växer är fjällområdet och högstadieeleverna där har redan 11 mil till skolan, säger Nicke Grahn.