Det är i den gamla Kungspassagen i centrala Umeå som den nya gallerian växer fram. I oktober ska den första etappen vara klar och de första butikerna kan flytta in. Till julen år 2014 ska gallerian stå helt klar och kommer då bland annat att inrymma ett gym och en samling av olika restauranger – en så kallad food court. Att bara locka med traditionella butiker, det fungerar inte längre.
– Man vill ha någonting mer, en upplevelse. Det går inte att ställa ut varor och tro att det räcker, säger Thomas Nilsson som är vd för Umeå C och som jobbar för att utveckla handeln i Umeå centrum.
Hårdare konkurrens
Fastighetsbolaget Balticgruppen satsar 800 miljoner kronor på hela kvarteret. För centrumhandeln kan det här bli räddningen, när konkurrensen hårdnar. Det planeras ju för ett nytt shoppingcentrum på Söderslätt i Umeå, med Ikea som dragplåster. Och handeln på nätet fortsätter växa och omsatte förra året över 31 miljarder kronor i hela landet.
Är det inte en utopi att stoppa den trenden och locka folk tillbaka till centrum?
-Det är en bra fråga, jag vet inte hur folk tänker. Vi har haft de bästa konsulterna och de säger att den här handeln inte kommer att dö ut, särskilt inte i storstäderna, säger Jonas Olsson, vd för Balticgruppen.