-De är relativt billiga och mycket effektiva, menar Umeå kommuns planeringschef Caroline Quistberg vid Gator och Parker.
Hon menar att kommunen när man valt att bygga många farthinder varit medveten om det som Väg- och transportforskningsinstitutets studie visar, nämligen att om vi bara hållit samma låga jämna fart istället för att köra över gupp hade vi sparat miljön med en halv gång.
På ÖK, Östra Kyrkogatan, byggs ett tiotal vägbulor för att bromsa farten och för att släppa över fotgängare på flera ställen. Här varierar hastigheten mellan 30 km/h och 50 km/h.
Vägen som är 2,5 km lång och här passerar omkring 7000 fordon/dygn. Det motsvarar grovt räknat årsförbrukningen för 200 bilar.
-Vi har haft uppe frågan med miljö- och hälsoskydd, men vi har bedömt att det inte gör någon märkbar påvärkan på miljön, säger Caroline Quistberg.
Samtidigt pågår en hastighetsöversyn som hon menar kan göra skillnad.
– Förslaget är att det blir 40km/h. Vi tror att folk kommer att hålla en ganska jämn fart, säger Quistberg.
Josefine Holgersson