Vägbulor orsakar mer utsläpp

Uppdaterad
Publicerad

Bilkörning över vägbulor ökar koldioxidutsläppet med en halv gång, och anledningen är att vi gasar och bromsar intill guppen. Ändå väljer Umeå kommun att bygga allt fler farthinder likt dessa. I kommunen finns ett hundratal vägbulor, och fler ska det bli.

-De är relativt billiga och mycket effektiva, menar Umeå kommuns planeringschef Caroline Quistberg vid Gator och Parker.

Hon menar att kommunen när man valt att bygga många farthinder varit medveten om det som Väg- och transportforskningsinstitutets studie visar, nämligen att om vi bara hållit samma låga jämna fart istället för att köra över gupp hade vi sparat miljön med en halv gång.

På ÖK, Östra Kyrkogatan, byggs ett tiotal vägbulor för att bromsa farten och för att släppa över fotgängare på flera ställen. Här varierar hastigheten mellan 30 km/h och 50 km/h.

Vägen som är 2,5 km lång och här passerar omkring 7000 fordon/dygn. Det motsvarar grovt räknat årsförbrukningen för 200 bilar.

-Vi har haft uppe frågan med miljö- och hälsoskydd, men vi har bedömt att det inte gör någon märkbar påvärkan på miljön, säger Caroline Quistberg.

Samtidigt pågår en hastighetsöversyn som hon menar kan göra skillnad.

– Förslaget är att det blir 40km/h. Vi tror att folk kommer att hålla en ganska jämn fart, säger Quistberg.

Josefine Holgersson

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.