Foto: Bara Bröst Bara / TT

Viral explosion – kan skapa problem

Uppdaterad
Publicerad

En snart ett år gammal artikel på Västerbottensnytts webb är just nu den mest lästa på hela SVT:s hemsida. ”Nyheten” om bara bröst i simhallen har klickats 150 000 gånger – den senaste veckan.

Det händer att gamla nyheter återuppstår veckor, månader och år senare efter att de publicerats. Aktionen ”Bara bröst bara” på simhallen Medley i Umeå blev en stor snackis när Västerbottensnytt berättade om det i fjol. Nu har den kommit in i andra andningen.

– Som medievärlden ser ut idag är det frågan om det någonsin slutar att vara en nyhet. Förut läste man om det i tidningen eller såg en tv-sändning och sen glömdes det bort, säger Anders Bäckström, ansvarig utgivare på Västerbottensnytt.

Stavas sociala medier

En stor del av förklaringen stavas sociala medier. En viral succé som delats flitigt på exempelvis twitter eller facebook kan helt enkelt ta ny fart. Något som kan vara bekymmersamt .

– Det är ett ganska stort problem om man inte vet att det är en gammal nyhet man tar del av, säger Bäckström och tänker framförallt på de som förekommer i artikeln:

– Det är något vi måste ta hänsyn till i våra publiceringar. Det kan vara väldigt obehagligt för en person att få se en historia som hände för flera år sen dyka upp igen.

Förlita sig på människan

Simon Lindgren är professor i sociologi och Internet och han säger att dagens mediepublik är sammankopplade till olika nätverk. Han tycker att vi rent etiskt ska förlita oss på att vi människor utvecklar nya kritiska förhållningssätt där vi kan navigera och använda det på ett vettigt sätt.

– Trots de fallgropar som kan finnas, säger Lindgren.

Här kan du läsa artikeln.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.