Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

Foto: SVT

Krav på YKB-utbildning – men brist på kurser

Sedan 2015 har busschaufförer behövt gå en YKB-utbildning. På Abramssons buss har det varit kännbart när flera chaufförer ramlat bort efter de skärpta kraven.
– Ambitionen är bra men kurserna har varit värdelösa, säger Fredrik Abramsson, vd Abramssons buss.

SVT Nyheter Västerbotten har tidigare rapporterat om lastbilschaufförernas krav på yrkeskompetensbevis (YKB). Även busschaufförerna måste genomgå utbildningen.

Anders Brändström har varit lastbilschaufför i åtta år och tänker sadla om till busschaufför. Brändström har snart tagit busskortet men när han skulle boka YKB-kursen så tog det stopp.

– I mitten på maj ringde jag de största etablerade ställena som håller i utbildningar från Sundsvall till Luleå och ingen kunde ge något svar, säger han.

”Fick ett vagt svar”

Anders Brändström har kört lastbil tidigare, så för hans del räcker det med att han vidareutbildar sig med YKB-grundkursen på 140 timmar.

– När jag ringde runt var det ingen som hade planerade grundkurser som gick att boka. Jag fick ett vagt svar om att det kanske skulle finnas en kurs i augusti, fortsätter han.

Trots lagen att kunna uppvisa ett yrkeskompetensbevis så kan skolorna inte ge Brändström något svar på om han får genomgå utbildningen. Han har kollat på alternativa lösningar, som att genomgå kursen i södra Sverige. Det blir en kostnadsfråga då utbildningen tar en månad, kostar ungefär 25.000 kronor och har tillkommande boendekostnader.

Fungerar inte i praktiken

Fredrik Abramsson, VD för Abramssons buss, tycker att ambitionen med utbildningen är bra men den når inte hela vägen fram. Han berättar att han avbrutit mitt i kurserna.

– Innehållet i kurserna är löjligt. Utbildningsledarna lär ut felaktiga saker men vi kanske haft otur med kurserna. Det har i alla fall varit en låg kvalité och man har bara fått sitta av tiden, säger han.

Tanken med YKB kravet är att höja kompetensen och kunna fungera som ett argument mot högre lön.

För få kursdeltagare i norr

Vid SVT:s rundringning så berättar några av skolorna som erbjuder grundkursen i YKB att det måste vara minst sex eller sju deltagande för att utbildningen ska kunna bli av.

– Det är väldigt få som utbildar sig i norr och det är mycket högre tryck i södra Sverige. Utbildningar i grundkursen har vi kanske två gånger per år, säger personal på Umeå Vännäs trafikskola.

År 2008 trädde lagen om YKB i kraft men det var först 7 år senare som det blev ett krav, det var den 10 september 2015 som alla bussförare för yrkesmässig trafik var tvungna att kunna visa upp ett YKB-bevis, enligt Transportstyrelsen.

YKB för busschaufförer

Visa

Går du Komvux/Yrkesvux och fyllt 21 år så krävs både körskort för buss och en YKB-utbildning på 140 timmar.

De som genomför utbildningen via Fordons- och Transportprogrammet på gymnasiet behöver gå en 280 timmars grundkurs i YKB.

Källa: Transportstyrelsen.se och Bussförare.nu

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer