Foto: SVT/TT(stillbild)

82-åring lurad på 250 000 kronor

Uppdaterad
Publicerad

På ett dygn rensade bedragare en gammal kvinnas bankkonto på en kvarts miljon. Polisen har gripit de misstänkta bedragarna men banken vill inte ersätta den utsatta kvinnan. Nu försöker hennes barnbarn Emma hjälpa henne.

I augusti förra året blev en 82-årig kvinna i Sundsvall uppringd av en man som ville sälja ett nytt telefonabonnemang. Erbjudandet lät bra och i mobildisplayen visades ett Telianummer.

Skapade falskt bank-id

Kvinnan accepterade erbjudandet och fick då veta att hon skulle godkänna avtalet genom att knappa in sin kod på bankdosan, vilket hon också gjorde.

Men Teliaförsäljaren visade sig vara en bedragare, dold bakom ett falskt nummer. Med hjälp av 82-åringens uppgifter skapades ett bank-id och ett Swish-konto i hennes namn. Kvinnans konto tömdes och bedragaren swishade pengarna vidare till 15 olika konton.

”Helt förkrossad”

Nordea, där kvinnan hade sina pengar, upptäckte de onormala uttagen och spärrade tillgången till kontot. Då hade redan 250 000 kronor försvunnit. Det hela polisanmäldes och polisens utredare har spårat upp alla inblandade i bedrägeriet. Åtal är nu att vänta men pengarna är borta.

– Hon blev helt förkrossad. Det här var hennes livs besparingar och det bara är borta. Banken har sett det här ett dygn senare. Jättekonstigt. Jag menar att om man inte kan känna att man kan ha sina pengar tryggt på banken var ska man ha dem då, säger kvinnans barnbarn Emma Nordin.

Banken nekar ersättning

Den 82-åriga kvinnan tar sedan kontakt med banken för att höra när hon kan få tillbaka pengarna.

– Då får hon ett brev hem om att det kommer hon inte att få... Fruktansvärt, farmor har varit kund hos dem sedan hon var 15 år, säger Emma Nordin.

Emma Nordin försöker hjälpa sin farmor. Foto: SVT

Nordea nekar kvinnan ersättning med hänvisning till att hon ska ha handlat ”särskilt klandervärt”.

Anmäler banken

Kvinnans anhöriga nöjer sig inte med Nordeas svar utan anmäler banken till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, som nu påbörjat en utredning.

I somras avgjorde ARN sex vägledande fall gällande bank-id-bluffar. Nämnden konstaterade då att bankkunderna i flera av fallen varit oaktsamma då de låtit sig luras av bedragarna. Men inte så pass att de helt ska stå för förlusterna själva.

ARN kom fram till att om kontohavaren själv hjälpt till att lämna uppgifter, men inte förstått att det rör sig om ett bedrägeri, så ansvarar man för upp till 12 000 kronor. Flera av fallen rörde Nordeakunder.

Har ni någon förhoppning om att ARN kan hjälpa till?

– Ja, det hoppas jag. För att hon ska kunna få lugn och ro sina sista år i livet, säger Emma Nordin.

Avvaktar ARN

Representanter för Nordea säger till SVT att banken avvaktar Allmänna reklamationsnämndens beslut och vill i övrigt inte kommentera fallet och hänvisar till banksekretessen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.