Elever vill satsa på personlig service

Publicerad

E-handeln växer rekordsnabbt visar en rapport från arbetsgivarorganisationen Svensk Handel. Omställningen kommer på sikt att medföra färre butiker, färre anställda och hårt pressad lönsamhet för många handlare.

Eleverna på hantverksprogrammet på Ådalsskolan i Kramfors tror ändå att deras framtida kunder väljer butiksköp framför e-handel.

– Jag tycker att e-handeln är mycket bättre med tanke på att det går mycket fortare men om man ska köpa smink så är det nog bättre att köpa det i butik, med tanke på färger och sånt säger Molly Åsberg som är elev på hantverksprogrammet.

Rektor Peyman Vahedi tror på att eleverna lär sig vikten av god service och personlig kontakt med kunderna.

– Är det så att man ska konkurera med något annat än lägre pris då måste det finnas något att konkurera med. Det kan vara till exempel att man kombinerar de fördelar som finns med digitalisering men med bättre service på plats.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Butiksdöden

Mer i ämnet