Isbrytaren Ymer fick rycka ut i Ångermanälven igår. Foto: Ulf Söderqvist

Ingen sjöfart utan isbrytare norr om Sundsvall

Uppdaterad
Publicerad

Nu är det havsis hela vägen från Bottenhavet och norrut. För att fartygen ska ta sig in till hamnar från Sundsvall och norrut, krävs isbrytare. Första gången på fem år måste Sjöfartsverket bryta en ränna i Ångermanälven i vinter.

Den stränga kylan har gjort det svårt för sjöfarten i norr. Hela Bottenviken, Kvarken och Bottenhavet är isbelagt och isen fortsätter växa till under resten av veckan, enligt Sjöfartsverkets prognoser.

– Vi höjer gradvis till den högsta isklassen, 1A, under veckan och då är det bara superbåtarna som kommer upp, säger Amund Lindberg, driftledare vid isbrytarledningen på Sjöfartsverket.

Fem år sedan sist

Den här veckan kom isbrytaren Ymer upp till Ångermanälven för att bryta en så kallad basränna och på så sätt hjälpa flera fartyg som satt fast i isen.

– Vi har ett uppdrag från staten att bryta en basränna på Ångermanälven, men senast vi behövde göra det var 2013, berättar  Amund Lindberg.

Trots det beskriver han isläget som lindrigt åtminstone utbredningsmässigt. Däremot är det ur trafiksynpunkt besvärligt på många håll.

– Isen är mellan tio och 60 centimeter tjock, men det har blåst mycket och det har blivit kraftiga vallar, mellan fem och tio meter höga.

Fakta om isbrytning

Sjöfartsverket ser till att alla svenska hamnar kan ha öppet året runt. Sjöfartsverket bryter is till havs och assisterar, dirigerar, leder och bogserar fartyg som har problem att komma fram.

Sjöfartsverket har fem egna isbrytare: Ale, Atle, Frej, Oden och Ymer. Även Sjöfartsverkets arbetsfartyg Baltica och Scandica har isbrytarförmåga. Vid behov hyrs externa resurser i form av bland annat bogserbåtar in.

Isbrytarledningen är stationerad i Norrköping och är i tjänst dygnet runt under issäsongen.

Källa: Sjöfartsverket

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.