Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
”Det var ängsligt” – Lilly, 95, utan trygghetslarm i fem dagar Visa alla (2)
Visa alla (2)

”Det var ängsligt” – Lilly, 95, utan trygghetslarm i fem dagar

Uppdaterad
Publicerad
95-åriga Lilly Hallin har drabbats av stroke och är krasslig. I fem dagar drabbades hon av ett avbrott trygghetslarmet och nu riktar kommunen kritik mot teleoperatörerna. Avbrotten har blivit allt vanligare.

Under torsdagen slutade mobilmasten på berget i Borgsjö utanför Ånge att fungera och först på tisdagen fick Telia igång masten. Under det långa avbrottet blev Lilly Hallin och många andra äldre i trakten utan trygghetslarm.

– Det var ängsligt, särskilt när det blev mörkt, berättar hon.

Avbrott är vardag

Hon bor 200 meter från E 14 mellan Sundsvall och Östersund där trafiken går tät, men trots det så dröjde det flera dagar innan mobilmasten blev lagad. Ånge kommun som upphandlat trygghetslarmet för sina äldre är nu kritiska till bristerna i det mobila nätet. Socialchefen Katarina Persson menar att avbrotten tillhör vardagen.

– Sedan kopparledningarna avvecklats har det blivit sårbart. Vi kontrollerar uppkopplingen gentemot våra brukare var fjärde timme och ser att det är avbrott i högre utsträckning än tidigare, säger hon.

Lilly föll på toaletten

För Lilly Hallin är trygghetslarmet livsavgörande. Det är larmet som hon bär i ett band runt halsen som gör det möjligt för henne att bo kvar hemma trots en bräcklig kropp. Hon har själv upplevt hur illa det kan gå sedan hon föll på toaletten en natt.

– Jag vet inte varför jag ramlade men när jag kvicknade till trodde jag att jag fått nyponsoppa på händerna. Det var blod som rann och jag kröp tillbaka till sängen men orkade inte ta mig upp. Då var jag tacksam att jag hade larm som fungerade, berättar hon.

Dyrt för kommunen

Ånge kommun har ansvaret för de gamlas säkerhet och varje avbrott innebär att extra personal kallas in och skickas ut på rundor till brukarna. Den trygghet som trygghetslarmet ska representera får då skötas med hembesök. Det innebär en extrakostnad för kommunen, och enligt Katarina Persson bör kraven på teleoperatörerna skärpas. Trygghetslarmen måste ovillkorligen fungera, anser hon.

-  Operatörerna måste helt enkelt se till att tekniken fungerar och att det inte är så sårbart, säger hon.

Robust även i glesbygd

SVT: Har du fått någon förklaring till avbrottet i Borgsjö?

– Ja, det hade kommit in vatten i systemet som ledde till att det blev kortslutning, men det här handlar inte om enstaka tekniska missöden utan om hur samhället ska säkertställa att också glebygden har teknik som funkar i alla lägen.

Telia uppger för SVT att man inte har någon indikation på återkommande problem i Ånge kommun. Företaget hade en kontakt med kommunen under måndagen med innebörden att kommunen kan ha upphandlat ett trygghetslarm med otillräcklig täckning.

Telia i kontakt med kommunen

– Vi har rekommenderat kommunen att se över larmets funktionalitet. Det finns också trygghetslarm med funktionen att det kopplar vidare larm om till annat nät om det skulle uppstå störningar, säger Inger Gunterberg vid Telia.

SVT: Men på landsbygden det kanske bara finns ett nät?

– Ja, det är riktigt, men där det är möjligt kan det vara en lösning.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer