”Dubbelspår klart 2030”

Uppdaterad
Publicerad

Investeringar för 622,5 miljarder står på spel. Om ett par veckor tas det första avgörande beslutet som rör frågan om dubbelspår längs ostkustbanan.

Det handlar om vara med på tåget inför nästa stora trafikplan för landet.

Totalt ska 622, 5 miljarder kronor fördelas på olika infrastrukturprojekt över landet mellan åren 2108 till 2029, en ökning med 100 miljarder jämfört med den förra trafikplansperioden.  

Dubbelspår Gävle-Härnösand

Kravet på att bygga ett dubbelspår längs ostkustbanan har hörts länge i debatten, men talar mycket för att det nu kan komma att verklighet.

”Sträckan en flaskhals idag”

– Idag är sträckan mellan Gävle och Härnösand är en 27 mil lång flaskhals, Sveriges längsta, säger kommunalrådet Peder Björk (S) i Sundsvall.

Trafikplanen saka spikas under våren 2018, men redan om ett par veckor kommer ett första avgörande när regeringens förslag, den s k infrastrukturproppen, ska behandlas av riksdagen. 

Förslaget styr de yttre ramarna över hur pengar ska fördelas.  Lite förenklat en beskrivning av hur mycket som ska användas för reparationer och upprustning av det slitna svenska järnvägsnätet, och hur mycket som ska gå till nyinvesteringar.

”Kusten står enig bakom satsningen”

– Jag är övertygad att ett dubbelspår Härnösand – Gävle kommer att stå klart 2030,  säger Fred Nilsson (S), kommunalråd i Härnösand och ledamot i bolaget Nya Ostkustbanan.

Bolaget är bildat av åtta kommuner, från Örnsköldsvik ner till Gävle samt landstinget i Västernorrland och Region Gävleborg, och skapades för att på ett samlat sätt driva frågan.

– Hela kusten står enig bakom det här, menar Fred Nilsson (S).

Hans parti- och kommunalrådskollega i Sundsvall, Peder Björk, delar tron på att dubbelspår kan vara verklighet 2030. 

Björk tillhör även han styrelsen för Nya Ostkustbanan.

Förutsättningarna har förbättrats rejält, tycker Peder Björk (S) :

– Ja, det tycker jag verkligen att det har, säger han.

Det är flera faktorer som spelat dubbelspårsanhängarna i händerna. 

Dels vill regeringen i sitt förslag öka anslagen med 100 miljarder för den aktuella perioden, och dels finns en uttalad ambition från S och Mp att föra över godstransporter till järnväg.

Heta höghastighetsbanor kalla

Dessutom har det tidigare heta intresset att bygga nya höghastighetsbanor mellan Stockholm, Göteborg och Malmö svalnat rejält.

En sån jättesatsning, över flera mandatperioder,  kräver partiöverskridande uppgörelser slår regeringen fast i sin proposition.

Men moderaterna har tydligt sagt nej och menar att satsningen både är för dyr och kommer för sent.

”Först måste dagens problem inom järnvägen lösas”, slog moderaternas ekonomisk-politiske talesman, Ulf Kristoffersson, fast i en debattartikel.

Inte heller Centerpartiet och Liberalerna är längre intresserade av satsningen som skulle kosta någonstans mellan 230 och 200 miljarder kronor.

Oddsen förbättrades rejält

Det innebär att en rejäl kostnadspost försvinner ur nästkommande trafikplan.  Även om det finns en rad andra projekt runt om i landet som slåss om samma pengar, så har oddsen förbättrats betydligt för Ostkustbanan.

– Vi konkurrerar ju om samma pengar, och hade höghastighetsbanorna fått ta hela utrymmet, ja då hade det blivit svårare för oss, konstaterar Peder Björk, som hävdar att det nära samarbetet mellan kommunerna längs sträckan har uppmärksammats av regeringen och infrastrukturminister Anna Johansson (S).

40 miljarder – för 27 mil

I början av veckan diskuterade Peder Björk dubbelspårsfrågan med just infrastrukturministern på ett möte i Umeå där även frågan om den sk Norrbotniabanan var uppe för diskussion. 

Men smakar det, så kostar det;  att bygga dubbelspår längs den aktuella 27 mil långa sträckan skulle kosta mellan 32 och 40 miljarder kronor, enligt uppgift.

Men då skulle restiderna i stort sett kunna halveras och godstrafiken skulle ges möjlighet att öka rejält, hävdar förespråkarna.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Dubbelspår Gävle-Härnösand

Mer i ämnet