I september registrerades fler elbilar än bilar som drivs med diesel eller bensin vilket bara skett en gång tidigare, det var i december 2021, enligt branschorganisationen Mobility Sweden.
Privatleasing ökar
En av de nya elbilsägarna är Petter Elfving i Sundsvall. Han är inte bekymrad över att elpriset ska göra att laddningen av bilen blir extremt dyr.
– Det känns som att det ska bli väldigt höga elpriser innan det inte lönar sig att ha en elbil, säger han.
Sundsvallbon laddar bilen när elpriserna är som lägst.
– Vi har en smartfunktion så den laddar när priset är som lägst. Vi ställer in en tid när bilen ska vara klar och då är den fulladdad på morgonen, konstaterar han.
Petter Elfving finansierar sin bil med hjälp av privatleasing och han är inte ensam. Andelen privatleasade elbilar har ökat från cirka 30 procent 2019 till 70 procent hittills i år, enligt Mobility Sweden.
Mjukare körning
Petter Elfving arbetar som trafikpolis och har märkt att körningen med en elbil blir mera mjuk och följsam eftersom man inte vill belasta batterierna för hårt.
Ser du en möjlighet att trafikrytmen ska bli lugnare när fler skaffar elbilar?
– Man kan alltid hoppas, säger han och skrattar.