Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Utpekat som ett av de åtta viktigaste projekten i den gröna omställningen” – hör Roger Östlin, vd för Östrand Refinery, om vikten av EU-miljarderna. Foto: Pierre Ragnehag/SVT

”Ett av Europas viktigaste klimatprojekt” – miljardsstöd till bioraffinaderiet i Östrand

Uppdaterad
Publicerad

Nyligen klubbades ett stöd på omkring 1,7 miljarder kronor från EU-organet Cinea till SCA:s bioraffinaderi i Östrand. Anläggningen ska tillverka fossilfritt flygbränsle och beskrivs av EU som ett av de viktigaste klimatprojekten i Europa – och en satsning som kommer skapa hundratals jobbtillfällen.

EU-organet Cinea (European Climate, Infrastructure and Environment Executive Agency), definierar projektet som spetsteknologi inom biobränsleområdet och beräknar att runt 650 indirekta jobb kan skapas i närområdet när produktionen är igång. Själva driften av anläggningen kommer kräva mellan 50 och 100 anställda, enligt SCA:s beräkning.

Sätter press på SCA

Det är, enligt EU, ”världens första bioraffinaderi i kommersiell skala” och det nära samarbetet med Östrands massabruk i Timrå, strax norr om Sundsvall, pekas ut som extra intressant.

Industriboomen i norr

– Det visar på värdet på den här satsningen, säger Roger Östlin, vd för Biorefinery Östrand.

Beskedet från EU sätter också press på SCA att öka takten i Östrand.

– Ja det hoppas vi, det blir ju mer känt och vi hoppas att både myndigheter och leverantörer ska prioritera det här.

SCA:s raffinaderi i Göteborg klart

SCA är samtidigt delägare i nu färdigbyggda Gothenburg Biorefinery där 2,5 miljarder kronor har investerats. När det nu står klart kan större fokus riktas mot Östrandprojektet:

– Ja, men så är det. Vi håller på att starta upp anläggningen i Göteborg och det kommer pågå under 2024, men vi kan nu föra över resurser hit, säger Roger Östlin.

Upp till 2 000 personer för att bygga

När väl själva raffinaderiet ska byggas kommer det krävas mellan 1 500 och 2 000 personer för den uppgiften.

Den avgörande frågan just nu rör det enorma behovet av el för produktion av biobränsle vid anläggningen – uppemot 3 TWh/år krävs. Som en jämförelse ligger Sveriges samlade produktion av el på runt 170 TWh/ år

Roger Östlin tror också att det här EU-beskedet kommer att snabba på myndigheternas hantering av nödvändiga tillstånd:

– Ja, jag tror det kommer att hjälpa. Vi är beroende av en elnätsanslutning för att kunna fatta ett slutligt investeringsbeslut.

Vad är ett bioraffinaderi?

  • Ett bioraffinaderi är en anläggning där man tillverkar olika produkter genom att använda biologisk förnybar råvara – biomassa.
  • Det kan vara sådant som blir över i skogsindustrin, som bark, flis och grenar. I stort sett allt biologiskt material fungerar som råmaterial, även exempelvis slaktavfall och rester från livsmedelsindustrin.
  • Slutprodukten i ett bioraffinaderi kan vara allt möjligt, till exempel målarfärg, tyger och olika kemikalier. Inuläget är fossilfritt bränsle högintressant.
  • För att ett bioraffinaderi ska kunna tillverka effektiva bränslen tillförs elektricitet och ska slutprodukten betecknas som fossilfri måste man använda förnybar energi, till exempel från vindkraft.

Så mycket biobränsle ska tillverkas i Östrand

Östrand Biorefinery är tänkt att producera 300 000 ton biobränsle per år, något som skulle täcka hela det svenska inrikesflygets årliga behov.

Raffinaderiet ska använda både restprodukter och energi från den närmaste grannen, Östrands massafabrik.

Elbehovet, 3 TWh, skulle öka landets totala produktion med 2 procent.

Fabriken i Göteborg beräknas producera 200 000 ton årligen.

I bägge projekten samarbetar SCA med finska bolaget St1.

I Långsele, Sollefteå kommun, planeras en anläggning som ska byggas av statliga tyska energibolaget Uniper i samarbete med sydafrikanska Sasol.

Det här tre biobränslefabrikerna kommer då kunna tillverka 600 000 ton flygbränsle per år.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Industriboomen i norr

Mer i ämnet