För länsstyrelsen, som har ett uppdrag vad det gäller frågor om risker och sårbarhet i samhället, är säkerheten på flygplatsen av viktig.
– Ju mer du centraliserar och ju mer du gör system storskaliga ju mer sårbara kan de ju bli. Pratar du moderna risker med cyberhot och annat, så är det klart att det skulle vara enkelt att slå ut flygplatser, säger Jöran Hägglund, landshövding i Jämtlands län.
Avancerat kamerasystem
Sedan två år tillbaka fjärrstyrs Örnsköldsviks flygplats från Sundsvall med ett avancerat kamerasystem, som skickar bilder till kontrollrummet i Sundsvall, där flygledningen sitter. Nu finns planer på att också Åre Östersund flygplats ska fjärrstyras – men inte från Sundsvall.
– Tanken är att den kommer att fjärrstyras från en central i Stockholm och den kommer att ligga i anslutning till Swedavias operativa enheter på Arlanda och också i närheten av annan verksamhet som vi har, säger Elisabeth Lindgren, kommunikationsdirektör på Luftfartsverket.
Swedavia är ett statligt ägt bolag, som äger flygplatsen i Östersund, och de har bett Luftfartsverket att titta på möjligheterna för fjärrstyrning.
Många frågor
Landshövdingen i Jämtlands län var nöjd efter mötet med Luftfartsverket på onsdagen i Sundsvall, men han menade att en fortsatt dialog är viktig.
– Vad blir möjligheterna när det gäller fjällräddning, polisens verksamhet, räddningstjänst, den typen av samhällsviktiga funktioner om man har ett fjärrstyrt system och hur kan man säkra upp Luftfartsverkets medverkan i den krisledning som vi har i vårt län? undrar Jöran Hägglund.
Fjärrstyrning dröjer
Från Sundsvall kommer snart tre flygplatser att fjärrstyras – Örnsköldsvik, Sundsvall och senare i år också Linköping. Det dröjer något längre innan flygplatsen i Östersund styrs från Arlanda.
– Det är några år bort. Det är mycket som ska göras och det ska till ett ordentligt bra projekt för att flytta verksamheten, säger Elisabeth Lindgren.