Lastbilen med frätande vätska ligger fortfarande kvar i diket i Bjästa. Foto: Räddningstjänsten

Fortfarande risk för explosion vid olycka i Bjästa

Uppdaterad
Publicerad

Lastbilen med väteperoxid i lasten ligger fortfarande kvar i diket i Bjästa söder om Örnsköldsvik. Räddningstjänsten bevakar olycksplatsen eftersom det finns risk för att vätska som läckt ut kan antända. Och då finns också risk för explosion.

– Vi misstänker att tankbilen är intakt och släpet har läckt ut det mesta av väteperoxiden, säger Victor Kvamme, inre befäl vid räddningstjänsten i Örnsköldsvik.

Det var på fredag vid 17.30-tiden som lastbilens släp av okänd anledning började läcka väteperoxid. När en bärgare kom på plats för att bärga lastbilen upp ur diket vid E4:an visade det sig att det inte går. Lastbilen är för tung.

Måste tömma bilen

– På något sätt måste vi tömma även lastbilen på vätska. Den innehåller 14 ton väteperoxid, säger Victor Kvamme.

Väteperoxid är ett oxiderande ämne som reagerar med organiskt material. Risken finns fortfarande att den vätska som läckt ut reagerar och antänder. Skulle det börja brinna är risken för att vätskan som är kvar i tanken exploderar av värmen.

– Vi stannar kvar och bevakar och ser till att det inte blir någon antändning. Vi har spätt ut det som läckt ut med vatten, så risken ska inte vara så stor, säger Victor Kvamme.

Lastbilen måste tömmas på vätska innan den går att bärga. Problemet är att Räddningstjänsten har haft svårt att få tag på ägaren till lasten.

Bärgning dröjer

– Det är ägaren som ska ta beslut om vi ska försöka pumpa ut väteperoxiden som är kvar i lastbilen eller om vi ska släppa ut den och späda med vatten, säger Victor Kvamme.

När ägaren hittades, efter elva på lördag förmiddag, bestämdes det att lastbilen ska tömmas på vätska innan den bärgas.

– Eftersom det skymmer snart avvaktar vi och fortsätter arbetet imorgon. Då ska vi släppa ut det som är kvar och blanda det med vatten, säger Victor Kvamme.

För det krävs det mängder med vatten, så tankbilar måste fyllas upp.

– Vi får beställa fler vattenbilar som får gå i skytteltrafik, konstaterar Victor Kvamme.

Räddningstjänst på plats får inte närma sig olycksplatsen utan skyddsmask. Behörigt avstånd är minst 50 meter.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.