När en bil hamnat i vattnet och personen i bilen inte kan ta sig ut är det bråttom. Beroende på hur fort bilen fylls med vatten handlar det om kanske 30 minuter innan personen drunknar.
– Det är uppenbart att den metoden skulle vara snabbare än att kalla på luftdykare, som måste ta på sig en massa tung utrustning. En fridykare skulle kunna undsätta personen direkt, säger Erika Schagatay, professor vid Institutionen för Hälsovetenskap på Mittuniversitetet.
Kan räddas på sju minuter
Hennes forskargrupp Environmental Physiology Group (EPG) vid Mittuniversitetet, i samarbete med Pontus Albertsson från Umeå Universitet, har utvecklat metoden. Den går ut på att använda fridykare som håller andan istället för dykare med lufttuber. Arbetet har publicerats i tidskriften Safety Science.
– I de här försöken visade vi att om man vet var man ska börja arbeta, kan man undsätta en person på under sju minuter, även om det är åtta meter djupt, säger Erika Schagatay.
Hoppas på fridykande brandmän
Hennes förhoppning är att brandmän som i dag är ytlivräddare ska kunna tränas i upprepad fridykning, så att den nya metoden ska kunna användas på alla brandstationer i framtiden. Vid internationella konferenser har intresset för metoden varit stort och några brandstationer har också hört av sig.
– Varje dykare dyker bara 30 sekunder och sedan dyker nästa dykare ner och fortsätter arbetet. Det är precis samma metod som yrkesdykare i Asien använder när de till exempel plockar musslor på botten, säger Erika Schagatay.
Genom att alltid jobba två och två går det att hålla ner dyktiden och minimera risken för syrebrist hos livräddarna.
Se hur fridykarna jobbar när de ska rädda en person som sitter fast i bil under vatten i klippet ovan.