Erika Schagatay, professor vid Institutionen för Hälsovetenskap på Mittuniversitetet, hoppas på att fridykande brandmän ska kunna rädda liv. Foto: Eva Harström, SVT/Erika Schagatay

Snabb metod att rädda personer ur bil under vatten

Uppdaterad
Publicerad

Varje år dör fem-sex personer i Sverige i en olycka där de sitter fast i en bil under vattnet. Att använda sig av fridykare som livräddare

skulle kunna vara en framgångsrik metod. Det visar en studie som gjorts på Mittuniversitetet.

När en bil hamnat i vattnet och personen i bilen inte kan ta sig ut är det bråttom. Beroende på hur fort bilen fylls med vatten handlar det om kanske 30 minuter innan personen drunknar.

– Det är uppenbart att den metoden skulle vara snabbare än att kalla på luftdykare, som måste ta på sig en massa tung utrustning. En fridykare skulle kunna undsätta personen direkt, säger Erika Schagatay, professor vid Institutionen för Hälsovetenskap på Mittuniversitetet.

Kan räddas på sju minuter

Hennes forskargrupp Environmental Physiology Group (EPG) vid Mittuniversitetet, i samarbete med Pontus Albertsson från Umeå Universitet, har utvecklat metoden. Den går ut på att använda fridykare som håller andan istället för dykare med lufttuber. Arbetet har publicerats i tidskriften Safety Science.

– I de här försöken visade vi att om man vet var man ska börja arbeta, kan man undsätta en person på under sju minuter, även om det är åtta meter djupt, säger Erika Schagatay.

Hoppas på fridykande brandmän

Hennes förhoppning är att brandmän som i dag är ytlivräddare ska kunna tränas i upprepad fridykning, så att den nya metoden ska kunna användas på alla brandstationer i framtiden. Vid internationella konferenser har intresset för metoden varit stort och några brandstationer har också hört av sig.

– Varje dykare dyker bara 30 sekunder och sedan dyker nästa dykare ner och fortsätter arbetet. Det är precis samma metod som yrkesdykare i Asien använder när de till exempel plockar musslor på botten, säger Erika Schagatay.

Genom att alltid jobba två och två går det att hålla ner dyktiden och minimera risken för syrebrist hos livräddarna.

Se hur fridykarna jobbar när de ska rädda en person som sitter fast i bil under vatten i klippet ovan.

Så här gjordes försöken

Försöken utfördes dels i Ångermanälven, vid Sandö Räddningsskola, och dels i havet. I försöket i Ångermanälven sänktes bilar med viktade räddningsdockor och två fridykare arbetade parvis genom att göra korta dyk och utföra följande moment:

– Dykarna turas om att göra sökdyk och agera säkerhet vid ytan tills bilen lokaliserats.

– Dykare 1 markerar bilen med en boj.

– Dykare 2 går ner och undersöker om det går att öppna dörren.

– Om det inte är möjligt går dykare 1 ner och krossar fönstret.

– Därefter går dykare 2 ner och lossar eller kapar bältet.

– Sedan går dykare 1 ner och hämtar dockan till ytan.

– Slutligen simmar dykare 2 in dockan till kajen.

– Våra försök visade att det tog mindre än 5 minuter med bilen på 5 meters djup och under 7 minuter på 8 meters djup att hitta och rädda den instängde. Varje dyk var i genomsnitt 28 sekunder och det längsta dyket var 46 sekunder, säger Erika Schagatay.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.