Det var i mars som Gunno Ohlsson klev på en av bussbolaget Nobinas stadsbussar i Sundsvall. Han låste sin rullator och gick fram till chauffören för att visa sitt seniorkort.
– Bussen startades med ett ryck och jag föll baklänges och slog i vänster sida och nacken. Det bara small och mig ovetandes så försvann hörapparaterna. Glasögonen hamnade på bröstet och plånboken kom en man och gav mig, berättar Gunno.
Gunno föll handlöst i bussen men chauffören hjälpte honom inte.
– Folk ropade och han tvärbromsade och han har ju en backspegel att titta i så han måste ha sett när de hjälpte mig upp men han kom inte fram, berättar han.
Köpte själv nya hörapparater
Gunno fick hjälp av två ungdomar som lyfte upp honom på sätet. Han hade brutit tre revben och hans bägge hörapparater, värda sammanlagt cirka 20 000 kronor, försvann i fallet.
Han fick tillbringa ett dygn på sjukhus och det tog flera veckor innan skadorna var läkta.
Gunno har mycket svårt att klara sig utan hörapparaterna och efter tre månader kände han sig tvingad att själv betala för nya.
Ingen ursäkt
Det har nu gått ett halvår sedan olyckan, men någon ursäkt från bussbolaget har Gunno inte fått. Inte heller någon ersättning för sina skador eller de två hörapparaterna.
– De anser tydligen att jag ljugit ihop någon historia, det är ledsamt.
Först när SVT kontaktat Nobina så har ger företaget besked, och lovar nu ersättning (se annan artikel).
Ingen ersättning
I sina svar till Gunno menade Nobina att Gunno måste kunna uppge signalement på föraren eller registreringsnummer på bussen för att det ska bli aktuellt med någon ersättning.
Gunno vet vilken linje och vilken tid han åkte, men det räcker inte enligt bussbolaget.
Hur känns det att inte bli trodd?
– Det är gräsligt, jag har aldrig lurat någon, säger Gunno.