Den så kallade gröna asfalten består till stor del av återvunnen asfalt. Dessutom binds massan samman av bland annat tallolja, i stället för fossilt bränsle.
– Vi kompenserar för den koldioxid vi släpper ut i tillverkningen av asfalten genom att lagra koldioxid i asfalten i stället, säger Henrik Sjöholm, asfaltsexpert på Skanska.
Klimatneutralitet är målsättningen
Det är tillsammans med Trafikverket och Sundsvalls kommun som man nu försöker sig på den nya metoden – som en del i att möta klimatmålen.
– 2045 har vi som mål att ha klimatneutralitet, och det här är ett stort steg i den riktningen där vi provar nya produkter och nya material för att kunna nå våra mål, säger Henrik Sjöholm.
Asfalten tillverkas i ett asfaltverk som drivs av fossilfritt bränsle. Den innehåller en hög andel returasfalt och där det är möjligt ersätter förnybara bindemedel så som tallolja en viss del av betumen, alltså det traditionella bindemedlet som utvinns ur råolja.