Foto: SVT

Experter på arbetsmiljö utreder cheferna på Näringslivsbolaget

Uppdaterad
Publicerad

Sedan i måndags är tre chefer på Näringslivsbolaget arbetsbefriade för att inte kunna påverka utredningen. Bakgrunden till situationen är de tips som kommit till kommunledningen och som ska handla om arbetsmiljön på bolaget, enligt uppgift från styrelseordföranden Anders Hedenius (S).

– Såvitt jag vet så är det mer ett arbetsmiljöproblem än något annat, säger han till SVT.

Näringslivsbolaget i Sundsvall

Oklart slutdatum

Nu är utredningen igång och inledningsvis har cheferna hörts. Nästa vecka sker djupintervjuer med personalen.

– Det finns ett preliminärt program men jag har inget slutdatum på utredningen, säger Anders Hedenius (S).

Faktaunderlag i form av anställningskontrakt, vd-instruktioner samt uppgifter om till exempel arbetsmiljöutbildningar har sammanställts för att levereras till konsultföretaget.

– Det är för att få en bild av företaget. Vi har samlat det på 3 USB-minnen som nu skickas iväg, säger Eva Carron som är biträdande kommundirektör och som gått in som verksamhetsansvarig på Näringslivsbolaget under utredningen.

Medmänskligare arbetsliv

”Vi vill göra världen och arbetslivet medmänskligare”, står det på företaget Human & Hearts hemsida. Nu har bolaget fått i uppdrag att utreda uppgifter kring arbetsmiljön i bolaget.

Företaget Human & Hearts hemsida Foto: skärmdump

Enligt Sundsvalls kommun är det tre företag som samverkar i utredningen. Human & Heart är huvudleverantören som i sin tur samarbetar med advokatfirman Glimstedt och redovisningsfirman Moodeko.

”Kvalificerade arbetsmiljöutredningar”

Richard Mårtensson uppges vara konsulten som fått uppdraget. Han beskrivs på företagets sida som den som har fokus på strategisk HR, ledarskap, utredning och inspiration och har lång erfarenhet av kvalificerade utredningar inom arbetsmiljö, såsom kränkande särbehandling och misskötsamhet, enligt hemsidan.

Företaget har sitt säte i Falun i Dalarna, men tar uppdrag i hela Sverige, Norge och Danmark.

Nytt styrelsemöte i april

Avtalet med Sundsvalls kommunen sträcker sig till mitten på maj.

Den 8 april har Näringslivsbolagets styrelse nästa möte. Då ska de ha fått en delrapport från konsultbolaget.

Av vd-instruktionerna i Näringslivsbolaget framgår att det är vd som ansvarar för arbetsmiljön. Det är en särskild punkt som införs på instruktionerna från styrelsen 2016.

FAKTA NÄRINGSLIVSBOLAGET

Näringslivsbolaget i Sundsvall AB bildades 1 januari 2012 och är ett helägt kommunalt bolag.

Bolaget har 27 anställda som arbetar brett med besöksnäring och näringslivsfrågor.

Näringslivsbolaget är ansvarigt för kommunens näringslivsservice och syftet är att på lång sikt stärka företagsklimatet genom att öka företagens konkurrenskraft och förnyelsen i näringslivet.

Bolaget ansvarar även för turistbyråverksamheten och sponsring av elitidrott samt evenemang.

Grundanslaget från kommunen var 11,8 miljoner vid bolagets bildande 2012. Nu är anslaget 18,9 miljoner kronor per år, för de närmaste tre åren.

Stadsbacken är moderbolaget för samtliga kommunala bolag i Sundsvalls kommun.

(källa: Sundsvalls kommun)

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Näringslivsbolaget i Sundsvall

Mer i ämnet