Sedan 2016 pågår ett forskningsprojekt på Mittuniversitet där man studerar utvecklingen inom medialandskapet och tittar närmare på just det ”hyperlokala”.
– Det är mediaentreprenörer som verkar inom ett mindre, begränsat område, som en del av en kommun, säger Lottie Jangdal, doktorand på Mittuniversitet. Hon ingår i det pågående forskningsprojektet.
Hjälp till aktörerna
Det handlar om privata aktörer, kommersiella eller ideella som startar hyperlokal nyhetsförmedling. Ofta för att man upplever att det finns ett behov av att skildra området där man bor.
– Vi har gjort en stor intervjustudie och förhoppningen är att vi kan komma fram med modeller och verktyg som kan ge en bild till de som vill starta ett sådant här medieföretag i framtiden, säger Lottie Jangdal.
Vita fläckar
En sammanställning från Institutet för mediestudier visar att antalet medialt vita fläckar växer i Sverige, alltså områden som inte bevakas alls av medier. 2018 bedömdes 35 kommuner vara just vita fläckar. 15 av dessa 35 återfinns i norra delarna av landet, från Dalarna och uppåt.