Vad är hyperlokal journalistik? Hör Lottie Jangdal beskriva vad det är och hur den kan utvecklas Foto: TT

Hyperlokala medier i spåren av neddragningar

Uppdaterad
Publicerad

Uppköpet av Mittmedia nyligen, Sveriges största lokaltidningskoncern, väckte åter frågan hur framtiden för den lokala journalistiken ser ut. Svaret kanske är att den blir än mer lokal – rent av hyperlokal.

Sedan 2016 pågår ett forskningsprojekt på Mittuniversitet där man studerar utvecklingen inom medialandskapet och tittar närmare på just det ”hyperlokala”.

– Det är mediaentreprenörer som verkar inom ett mindre, begränsat område, som en del av en kommun, säger Lottie Jangdal, doktorand på Mittuniversitet. Hon ingår i det pågående forskningsprojektet.

Hjälp till aktörerna

Det handlar om privata aktörer, kommersiella eller ideella som startar hyperlokal nyhetsförmedling. Ofta för att man upplever att det finns ett behov av att skildra området där man bor.

– Vi har gjort en stor intervjustudie och förhoppningen är att vi kan komma fram med modeller och verktyg som kan ge en bild till de som vill starta ett sådant här medieföretag i framtiden, säger Lottie Jangdal.

Vita fläckar

En sammanställning från Institutet för mediestudier visar att antalet medialt vita fläckar växer i Sverige, alltså områden som inte bevakas alls av medier. 2018 bedömdes 35 kommuner vara just vita fläckar. 15 av dessa 35 återfinns i norra delarna av landet, från Dalarna och uppåt.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.